Zgłoszenie zdarzenia wyglądającego na wypadek przy pracy

Data: 24-04-2014 r.

Pracodawca musi zapewnić systematyczne kontrole stanu bhp, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji procesów pracy, stanu technicznego maszyn oraz innych urządzeń technicznych, a także ustalić sposoby rejestracji nieprawidłowości i metody ich usuwania.

W sytuacji zgłoszenia zdarzenia mającego znamiona wypadku przy pracy pracodawca ma obowiązek zapewnić sporządzenie w określonym trybie protokołu powypadkowego.

 

W praktyce spora część zgłoszonych i zbadanych zdarzeń wypadkowych określana jest mianem tzw. wypadków bezurazowych.

Typowym zdarzeniem takiego rodzaju jest wypadek komunikacyjny (kierowanie samochodem służbowym), noszący znamiona wypadku przy pracy, co do którego nie posiadamy rozeznania, czy skutkował będzie urazem.

W wielu przypadkach skutki takich zdarzeń nie występują. Mogą jednak ujawniać się po pewnym – kilkudniowym lub nawet kilkutygodniowym – czasie.

Bardzo poważnym błędem jest rejestrowanie jako bezurazowych i tym samym zaniechanie badania zdarzeń, które mają znamiona wypadku przy pracy (np. zakłucia czy skaleczenia pracownika w placówce służby zdrowia bądź pozornie bezurazowe wypadki komunikacyjne).

Agnieszka Świeboda

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Poznaj skuteczne sposoby zmniejszania ryzyka wypadków przy pracach na wysokości

pobierz

Odpowiedzialność za uchybienia w zakresie szkoleń bhp

pobierz

5 praktycznych przykładów omawiania bezpieczeństwa pożarowego w ramach szkoleń bhp ułatwi Ci przygotowanie szkolenia

pobierz

Ryzyko zawodowe a ergonomia stanowisk pracy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 34736 )
Array ( [docId] => 34736 )