Ważnym składnikiem analizy budżetu jest ocena istotności odchyleń wyników finansowych. Stwierdza się w niej, czy dany poziom odchyleń jest znaczący, czy nie. A zatem ocenia się, czy należy już uruchomić „procedury alarmowe”, czy może jest to odchylenie w normie – czyli akceptowalne. Taka analiza budżetu wymaga bardzo dobrej znajomości firmy i jej otoczenia.
Aby uchronić firmę przed bankructwem musimy dobrze ją poznać i być cały czas świadomi:
-
jak firma dawniej reagowała na zjawiska zewnętrzne i na różne zmiany w jej otoczeniu,
-
jaki wpływ na finanse przedsiębiorstwa mają różne decyzje, jeśli tylko wyniki historyczne i obecne są porównywalne,
-
jak na wykonanie budżetu wpływa zachowanie pracowników, spełnianie przez nich odpowiednich norm i procedur,
-
jak spółka zazwyczaj reaguje na intensyfikację działań konkurencji i jak to się przekłada na jej wyniki finansowe,
-
czy i jaki wpływ na finanse mogą mieć zmiany kierownictwa, strategii, korekty misji itd. oraz wiele innych czynników.
Jeśli tylko informacja na temat tych zjawisk i ewentualnej reakcji firmy będzie szybka, mniejsze będzie prawdopodobieństwo dużego zaskoczenia, braku działań dostosowawczych oraz rozminięcia się wielkości planowanych z faktycznie uzyskanymi.
Proces analizy odchyleń budżetu może przebiegać w różny sposób – w zależności od specyfiki danej firmy. Przykładowo można go przeprowadzić w sposób następujący:
I etap
|
Analiza wyniku finansowego brutto
|
II etap
|
Analiza elementów wyniku finansowego:
-
przychodów ze sprzedaży,
-
zmiennego kosztu wytworzenia produkcji sprzedanej,
-
kosztów stałych wydziałowych,
-
kosztów sprzedaży,
-
kosztów zarządu.
|
III etap
|
Ustalenie wpływu danych kategorii na wynik finansowy
|
IV etap
|
Analiza poszczególnych składników ww. kategorii:
-
przychodów ze sprzedaży poszczególnych produktów,
-
kosztów zmiennych poszczególnych produktów,
-
marży ze sprzedaży poszczególnych produktów itp.
|
Julita Zdończyk, doradca w zakresie prowadzenia, działalności gospodarczej i zarządzania
Zobacz także: