Jak wycenia się goodwill

Kategoria: Finanse w firmie
Autor: Woźniak Wojciech
Data: 09-07-2012 r.

Goodwill (inaczej: renoma, reputacja) jest to nadwyżka zyskowności zwana także nadwartością przedsiębiorstwa, w stosunku do średnich zdolności generowania zysków innych podmiotów w danym segmencie rynku. Jest to więc element wliczający się w pozycję bilansową wartości niematerialnych i prawnych, nazwy przedsiębiorstwa.

Goodwill - definicja

W obecnych czasach o wartości firmy nie decydują jedynie czynniki materialne, ale również czynniki, które są niematerialne. Do elementów niematerialnych zalicza się właśnie goodwill, który najczęściej rozumiany jest jako nazwa przedsiębiorstwa lub jego marka.

Goodwill jest więc elementem, który realnie wpływa na wartość podmiotu gospodarczego i jego zdolność do generowania zysków w przyszłości. O jego wartości można się przekonać zwracając uwagę na klientów, którzy są w stanie kupić gorsze technicznie urządzenie, tylko dlatego, że wyprodukowała je lubiana przez nich firma, do tego po wyższej cenie od produktu lepszego technicznie.

Goodwill łączony jest również z efektem synergii, który powstając wewnątrz firmy, wpływa na wzrost jej wartości rynkowej.

Wycena goodwill

Obecnie goodwill jest największą wartością niematerialną, szczególnie dla przedsiębiorstw, które mogą poszczycić się długą tradycją i rozpoznawalnością. Można zauważyć również zjawisko wykupywania przez inne przedsiębiorstwa znaków towarowych upadłych firm lub po przejęciu albo fuzji nadal produkowanie towarów pod jej nazwą.

Wyceniając goodwill, stosuje się trzy podejścia:

  • wycena przez bieżącą zdyskontowaną wartość nadwyżki oczekiwanych zysków, ponad zyski uważane za normalny zwrot z inwestycji, gdyby goodwill był nieuwzględniany,
  • wycena postaw przychylnych wobec przedsiębiorstwa,
  • wycena konta głównego, czyli nadwyżki wartości firmy ujmowanej jako całość, ponad wycenę pozycji materialnych oraz niematerialnych aktywów netto.

Biorąc pod uwagę dużą wartość i znaczenie goodwill, często podczas wyceny istotną rolę odgrywa reputacja przedsiębiorstwa, majątek czy dochody.

Woźniak Wojciech

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 25160 )
Array ( [docId] => 25160 )