Goodwill - definicja
W obecnych czasach o wartości firmy nie decydują jedynie czynniki materialne, ale również czynniki, które są niematerialne. Do elementów niematerialnych zalicza się właśnie goodwill, który najczęściej rozumiany jest jako nazwa przedsiębiorstwa lub jego marka.
Goodwill jest więc elementem, który realnie wpływa na wartość podmiotu gospodarczego i jego zdolność do generowania zysków w przyszłości. O jego wartości można się przekonać zwracając uwagę na klientów, którzy są w stanie kupić gorsze technicznie urządzenie, tylko dlatego, że wyprodukowała je lubiana przez nich firma, do tego po wyższej cenie od produktu lepszego technicznie.
Goodwill łączony jest również z efektem synergii, który powstając wewnątrz firmy, wpływa na wzrost jej wartości rynkowej.
Wycena goodwill
Obecnie goodwill jest największą wartością niematerialną, szczególnie dla przedsiębiorstw, które mogą poszczycić się długą tradycją i rozpoznawalnością. Można zauważyć również zjawisko wykupywania przez inne przedsiębiorstwa znaków towarowych upadłych firm lub po przejęciu albo fuzji nadal produkowanie towarów pod jej nazwą.
Wyceniając goodwill, stosuje się trzy podejścia:
- wycena przez bieżącą zdyskontowaną wartość nadwyżki oczekiwanych zysków, ponad zyski uważane za normalny zwrot z inwestycji, gdyby goodwill był nieuwzględniany,
- wycena postaw przychylnych wobec przedsiębiorstwa,
- wycena konta głównego, czyli nadwyżki wartości firmy ujmowanej jako całość, ponad wycenę pozycji materialnych oraz niematerialnych aktywów netto.