Jeżeli pracodawca tworzy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS), to jego obowiązkiem jest wpłacenie równowartości naliczonych odpisów na ten fundusz na wyodrębniony rachunek bankowy. Ustawa o ZFŚS zobowiązuje do założenia odrębnego konta ZFŚS. Jest to warunkiem zaliczenia przez pracodawcę przekazanych na nie odpisów w koszty uzyskania przychodów.
Pracodawcy mają 2 terminy na wpłatę odpisów na rachunek bankowy funduszu socjalnego. Pierwszy mija 31 maja. Do tego czasu należy wpłacić co najmniej 75% równowartości naliczonych odpisów (podstawowych). Pozostałą kwotę naliczonych odpisów na fundusz pracodawca musi przekazać na specjalne konto do 30 września. Zatem do tego dnia na koncie bankowym funduszu powinny znaleźć się wszystkie środki stanowiące równowartość naliczonych odpisów.
Jeśli pracodawca nie przekaże odpisów na rachunek funduszu lub przekaże je z opóźnieniem, naruszy przepisy ustawy o ZFŚS. Takie działanie jest zagrożone karą grzywny na podstawie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia – przeciwko prawom pracownika. Wniosek do sądu w tej sprawie może wystosować inspektor pracy.