Kreatywności nie można nauczyć. Albo ktoś ma takie zdolności, albo nie. Ludzi, którzy mają „użyteczną” kreatywność, jest tylko ok. 3 proc. na świecie. Warto ich wspierać, bo należą do kategorii, która nie nadaje się do np. tworzenia analiz, oceny czy wdrażania w życie własnych pomysłów. Jednak ich koncepcje, wsparte pracą innych osób z zespołu, mogą przynieść firmie fortunę.
Innowacyjne zespoły powinny być zatem tak budowane, żeby poza kreatorami, znaleźli się w nich ludzie z zupełnie innym doświadczeniem i zdolnościami.
Wzorcowy układ kompetencji
Poniżej znajduje się spis typów ludzi, których warto mieć w innowacyjnym zespole. Takie grono, wzajemnie się uzupełniające pod względem wiedzy i umiejętności, jest w stanie stworzyć i z sukcesem wdrożyć niemal wszystko. Kto powinien się w takim zespole znaleźć? W dowolnej kolejności:
- twórcy/ innowatorzy/ orędownicy;
- poszukiwacze/ promotorzy/ sponsorzy;
- oceniający/ rozwijający;
- organizatorzy;
- realizatorzy;
- dyrygenci;
- kontrolerzy;
- obrońcy;
- doradcy;
- łącznicy.
Opis kompetencji
Jak scharakteryzować członków zespołu, reprezentujących poszczególne kompetencje?
Innowatorzy – wymyślają produkty, usługi, tworzą nowe idee biznesowe; pracują najczęściej samodzielnie, we własnym tempie; potrzebują różnych bodźców, które wyzwolą ich potencjał; opiekun musi im dać wolną rękę, ale i mocno dyscyplinować pracę;
Poszukiwacze – przejmują innowacyjne pomysły twórców, promują je w zespole, w firmie i na zewnątrz; szukają zasobów i środków, aby je zrealizować;
Oceniający/ rozwijający – mają zdolności analityczne, szukają „dziury w całym”; oceniają różne warianty przedstawionego pomysłu; rozwijają go na wielu płaszczyznach;
Organizatorzy – planują i organizują pracę zespołu nad pomysłem, aby innowacyjny koncept przekształcić w prototyp, a następnie wdrożyć go w fazę testową;
Realizatorzy – są zdyscyplinowani i potrafią dyscyplinować innych; są doskonałymi wykonawcami – odpowiadają za wyniki, terminy, zobowiązania; działają wg norm i zasad;
Dyrygenci – osoby z najwyższego menedżmentu firmy, które formalnie sprawują nadzór nad zespołem/projektem;
Kontrolerzy – kontrolują wprowadzanie projektu pod kątem przepisów i reguł; sprawdzają zdarzenia w firmie, które przekładają na dane liczbowe; jako pierwsi sygnalizują odchylenia od założeń;
Obrońcy – są dla zespołu swoistym falochronem – chronią go
przed „złymi siłami”, wspierają i robią dobrą atmosferę wewnątrz oraz
dobry PR na zewnątrz;
Doradcy – słuchają, nie narzucają swojego zdania, zbierają
informacje przydatne w pracy zespołu, które mogą zapobiec podjęciu złych
decyzji; powstrzymują przed decyzjami impulsywnymi.
Łącznicy – rola, która po części nakłada się na pracę innych
członków zespołu – integrują, koordynują, komunikują zespół z pozostałą
częścią załogi danej firmy.
Opracowanie redakcyjne: Honorata Krzyś
źródło: A. Lis, Metody generowania pomysłów na innowacje