Przez zmysły do portfela
Marketing sensoryczny - inaczej marketing doznań, experiential marketing to zespół działań marketingowych, mających zaangażować wszystkie zmysły klienta w celu wywołania w nim pewnych skojarzeń i reakcji, a przez to podnoszenie świadomości marki oraz budowanie emocjonalnej więzi na linii konsument-marka.
Stosowanie tego typu działań ma charakter podprogowy, gdyż często nie zdajemy sobie sprawy z oddziaływania na nas tego rodzaju bodźców. Udowodniono, że odpowiednio dobrana muzyka i zapach w sklepie, mogą zwiększyć sprzedaż nawet o 20-35%.
Doświadczenia zmysłowe
Najbardziej rozwiniętym zmysłem na percepcję jest wzrok. W punktach sprzedaży przykuwają go głównie kolory, światło, wystój wnętrza, opakowania, grafika, design.
Zmysł słuchu angażuje odpowiednia muzyka, rozpoznawalne dźwięki czy też komunikaty. Dzieje się to zwłaszcza w okresie Świąt Bożego Narodzenia, kiedy to słysząc „Jingle bells” lub „White Christmas” zaczynamy podśpiewywać piosenki i w mniejszym stopniu zwracać uwagę na to co i za ile kupujemy.
Przy dotyku istotny wpływ ma rodzaj materiału, temperatura, kształt oraz miękkość.
Zmysł smaku jest bardzo zależny od pozostałych zmysłów.