Rynek docelowy
Przedsiębiorstwo wybierając liczbę segmentów rynku, na których będzie działać, musi przeanalizować swoje możliwości. Decydując się na obsługiwanie segmentów z małą grupą docelową może ona ograniczyć swoje zyski. Wybierając segment zbyt szeroki, firma traci korzyści ze specjalizacji i w przypadku nieodpowiednich działań marketingowych oraz posunięć strategicznych nie osiągnie odpowiednich zysków.
Podczas wybierania rynku docelowego należy wziąć pod uwagę:
- kryteria charakterystyczne dla konkretnego rynku tj. popyt, wzrost tempa popytu, koszty obsługi czy też intensywność działań konkurencji
- warunki wyodrębniania się segmentów rynku tj. jego wielkość, stabilność itp.
Modele rynku docelowego
W rynku docelowym wyróżnia się następujące modele:
Skoncentrowanie na jednym segmencie rynku – to najpopularniejszy model. Pozwala na rozpoczęcie działalności nawet firmom posiadającym ograniczone zasoby, umożliwia łatwe budowanie relacji z klientami i rozwijanie specjalizacji. Wiąże się z nim jednak ryzyko, np. w chwili utraty przewagi rynkowej dochody przedsiębiorstwa zaczynają spadać.
Specjalizacja produktowa, w tym modelu przedsiębiorstwo opiera swoje działania na produkowaniu jednego produktu w wielu różnych wersjach, aby zaspokoić potrzeby nabywców o różnym poziomie zamożności.
Specjalizacja rynkowa, firma skupia się w tym modelu na jednym rynku i stara się oferować wszystkie towary, jakie mogą być na nim poszukiwane.
Specjalizacja selektywna, jest to skupienie się na kilku segmentach rynku i stosowanie różnych działań marketingowych dla każdego z nich.
Działanie na wielu segmentach rynkowych i wielu branżach – obserwowane w wielkich korporacjach. Zazwyczaj działają one w wielu branżach i na wielu segmentach rynkowych, co zapewnia im duże zyski, a w razie spadku w którymś segmencie, dochody z innych nie pozwolą na zbankrutowanie. Korporacje te skupiają się także na tworzeniu sobie rynków zbytu, co zapewnia im dodatkowe dochody. Przykładem takich firm może być np. LG, Siemens, Husqvarna, Hitachi, Foxconn.