Rebranding jest to procesem, w którym zmienia się wizerunek firmy. Zmianie może ulec nazwa, logo, kolorystyka, czy hasło przewodnie firmy. Obecnie wiele przedsiębiorstw decyduje się na zmianę wizerunku. Dlaczego firmy decydują się na taki krok i jakie korzyści mogą odnieść dzięki przeprowadzonym zmianom.
Kiedy czas na zmiany
Firmy decydują się na rebranding z wielu powodów. Pierwszym z nich jest odświeżenie wizerunku. Bardzo często niedopasowany wizerunek do odbiorców bądź realiów rynkowych przynosi niekorzystne dla firmy skutki w postaci spadku sprzedaży, a nawet utraty niszy rynkowej.
Osłabienie pozycji firmy może wynikać zarówno z problemów wewnętrznych jak i zewnętrznych. Do wewnętrznych zazwyczaj zaliczamy złe decyzje biznesowe, jak również nieodpowiednią politykę kadrową. Jeżeli chodzi o zewnętrzne przyczyny, to są to zmiany preferencji klientów, agresywne działania konkurencji, gwałtowne zmiany na rynku. W ten sposób firma traci na swojej renomie i reputacji - więc trzeba temu szybko przeciwdziałać.
W sytuacji kiedy następuje fuzja przedsiębiorstw lub jedno z nich kupuje druga firmę taka zmiana może być zmianą „przymusową”, ale konieczną – identyfikacja całego przedsiębiorstwa powinna być spójna i jednolita.
Jak wygląda proces rebrandingu
Najczęściej na początku takiej drogi należy szczegółowo przygotować brief – musimy wiedzieć jakie są cele i założenia rebrandingu. Należy gruntownie zbadać otoczenie biznesowe i przeprowadzić analizę konkurencji. W takiej sytuacji warto zlecić prace doświadczonej agencji rebrandingowej.
Można też skorzystać z usług agencji, które przeprowadzają badania fokusowe – dzięki takim badaniom możemy dowiedzieć się, co nasza grupa docelowa myśli o nowym wizerunku i z czym on się kojarzy. Dzięki tym informacjom będziemy wiedzieli czy odbiorcy rozumieją to, co chcemy im przekazać.
Pamiętajmy, że rebranding musi być przemyślany i odpowiednio dopasowany do zmiany strategii biznesowej.