Sklep internetowy może mieć niepełną ofertę, może mieć niezbyt rozbudowany wachlarz opcji płatności za towar, oprogramowanie ździebko kulejące, które wymaga więcej ręcznej pracy, choć sporo z niej można by zautomatyzować.
Ale są dwie rzeczy w e-commerce, na których po prostu nie opłaca się oszczędzać: jakość obsługi klienta oraz marketing.
Głos eksperta
O to, co jest ważne w e-commerce oraz na co nie warto żałować pieniędzy, zapytaliśmy eksperta – Jakuba Mąderka z Agencji Nexus Interactive. Odpowiedział błyskawicznie, bez wahania: – Na marketingu. I dodał: – To częsty błąd największych sklepów, których założyciele zainwestowali mniejsze lub większe pieniądze w sprzęt, oprogramowanie, a oszczędzili na marketingu. Nawet byle jaki sklep z dobrym marketingiem, sprzedaje więcej, niż najlepszy sklep bez marketingu. Absolutnie nie można oszczędzać na wydatkach na reklamę, bo to się źle kończy. Choć trzeba się liczyć z tym, że w początkowym okresie efekty inwestycji będą niewielkie, zanim sklep się przyjmie w sieci i nazbiera opinie.
Marketing kołem zamachowym handlu
Nie sztuką jest uruchomić sklep internetowy, za to zacząć na nim zarabiać – już tak. Żeby zysk się ziścił, potrzebni są klienci. By ich pozyskać, najpierw trzeba do nich dotrzeć. Jak? Rozkręcając swój e-commerce dzięki skutecznemu marketingowi. Nie ma co polegać wyłącznie na intuicji, ani iść za tłumem – inwestując w te formy reklamy, co inni.
Należy stworzyć taką strategię marketingową (a posiada ją średnio zaledwie co piąty przedsiębiorca), która będzie najlepiej dostosowana do celów danej firmy, specyfiki biznesu oraz klientów.
Każda wydana złotówka na marketing powinna się zwrócić. Żeby stwierdzić, czy tak jest, przedsiębiorcy z branży e-commerce mają do dyspozycji szereg narzędzi analitycznych. Choćby statystyki strony, które m.in. pozwalają śledzić profil kupującego oraz prawidłowości w sprzedaży określonych produktów lub ich kategorii (np. która grupa produktów przynosi największy zysk, która sprzedaje się sezonowo itd.). Właściwa interpretacja statystyk pozwoli przedsiębiorcy uniknąć nietrafionych inwestycji lub – gdy trzeba – zmodyfikować ofertę. I zarabiać!
oprac.: H. K.
źródło: Strategie Biznesu nr 2, e-commerce
Zobacz także: