Brak ochrony danych klientów zagraża rozwojowi biznesu

Autor: Wioleta Szczygielska
Data: 13-02-2015 r.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą PwC prawie 3/4 szefów polskich firm obawia się cyberataków. Zdaniem prezesów cyberbezpieczeństwo to główne wezwanie biznesowe na najbliższy rok. Podobne zdanie mają przedstawiciele biznesu na świecie – 61% badanych uważa, że kluczowym zagrożeniem dla rozwoju firm są cyberataki i brak ochrony danych osobowych klientów.

Firma PwC przeprowadziła badanie wśród polskich i zagranicznych prezesów – „CEO Survey 2015”. Wynika z niego, że rozwiązania w zakresie pozyskiwania i analizy danych są ważne dla ponad 90% ankietowanych. „Kluczowa rola informacji niezbędnych do realizacji głównych procesów biznesowych oraz coraz większe znaczenie elektronicznych kanałów dostępu powoduje, że cyberbezpieczeństwo staje się bardzo ważnym punktem planów każdego szefa” – komentuje wyniki ankiety Jacek Sygutowski, dyrektor w zespole Cyber Security PwC.

Jak podkreśla Sygutowski klienci udostępniają ogromną ilość informacji na swój temat. Jednocześnie oczekują respektowania ich prawa do prywatności i poufności. Chcą też być pewni, że ich dane osobowe nie zostaną nielegalnie pozyskane i wykorzystane do nielegalnych operacji. Jednocześnie z prowadzonych przez PwC analiz wynika, że 24% respondentów uważa, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy obniżyło się przekonanie o zdolności firm w zakresie ochrony danych osobowych.

„To, jak spółki spełniają oczekiwanie klientów odnośnie ochrony ich danych osobowych ma duże znaczenie dla ich zdolności do zdobywania i utrzymania klientów, a także dla budowy wartości marki. Ponad 60% szefów polskich firm uważa, że jednym z kluczowych zagrożeń dla biznesu, które mogą wpłynąć na perspektywę rozwoju bądź utraty marki są cyber-zagrożenia, w tym właśnie brak ochrony danych” – mówi Jacek Sygutowski.

W 2013 roku liczba wykrytych incydentów naruszenia cyberbezpieczeństwa wzrosła o 48%, do 42,8 milionów. Wzrasta też świadomość znaczenia cyberbezpieczeństwa. Z badania przeprowadzonego przez PwC wynika, że 61% badanych ma obawy w tym zakresie. Rok temu takie obawy miało 48% prezesów.

Jak podkreśla Tomasz Sawiak, starszy menedżer w zespole Cyber Security PwC, w minionym roku niemal każda branża odczuła to na własnej skórze, a wiele z nich poniosło znaczące koszty związane z koniecznością zarządzania takimi incydentami i neutralizacją ich skutków. Poza wymiernymi stratami przedsiębiorstw, które mogą być często niewidoczne dla klientów, należy zwrócić uwagę na niewymierne straty w postaci utraty wizerunku i reputacji – dodaje Sawiak. Zdaniem eksperta efekt jest taki, że incydenty, nawet nieduże w bezpośrednich skutkach finansowych, w zależności od wrażliwości branży przekładają się na utratę zaufania klientów, a w konsekwencji wpływają negatywnie na prowadzoną działalność biznesową.

W badaniu PwC prezesi ocenili technologie cyberbezpieczeństwa jako jeden z trzech strategicznie najważniejszych dla ich organizacji rodzajów technologii cyfrowych. Zaś 53% wskazało, że uważa je za strategicznie bardzo ważne.

„Prawdziwa korzyść płynąca z bezpieczeństwa cyfrowego nie polega tylko na ochronie. Chodzi o tworzenie nowej wartości poprzez budowanie zaufania, które jest dziś tak ważne w biznesie” – przypomina Rafał Jaczyński, dyrektor w zespole Cyber Security PwC.

Jako przykład ekspert wskazuje technologię przetwarzania danych w chmurze. Jego zdaniem kluczem do przekonania klientów, jak wartościowa może być ta technologia, jest zapewnienie, by była naprawdę bezpieczna.

Źródło:

PwC

Wioleta Szczygielska

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 36565 )
Array ( [docId] => 36565 )