Celem FATCA jest zobligowanie zagranicznych instytucji finansowych (FIF) do zawierania porozumień bezpośrednio z amerykańską administracją skarbową (IRS), zobowiązujących do przekazywania do USA danych o stanach rachunków, uzyskiwanych dochodach oraz ich właścicielach, będących podatnikami tego kraju, dla celów weryfikacji prawidłowości zobowiązań podatkowych.
Czym jest FATCA i jak wpłynie na ochronę danych osobowych
Prezydent podpisał ustawę o ratyfikacji umowy FATCA, zgodnie z którą polskie instytucje finansowe będą musiały przekazywać do USA informacje o swoich klientach. Budzi ona wiele wątpliwości. Dotyczą one przede wszystkim zgodności regulacji wprowadzonych przez FATCA z polskimi przepisami prawa, w tym w szczególności z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych.
FATCA ma zapobiec wykorzystywaniu przez amerykańskich podatników zagranicznych instytucji finansowych do ukrywania dochodów lub tworzenia struktur agresywnego planowania podatkowego. Instytucje finansowe, które nie zawrą porozumień z IRS oraz osoby uzyskujące dochody z USA za pośrednictwem tych instytucji są narażone na dotkliwe kary. Ich dochody (przychody) uzyskiwanych ze źródeł w USA będą opodatkowane 30% podatkiem. Tak wysoki podatek w praktyce oznaczałby dla polskich instytucji finansowych koniec inwestowania na rynku amerykańskim.
FATCA wymaga także, aby FFI, która wypłaca należności innemu FFI, która nie zawarła porozumienia z IRS, lub klientowi, który odmawia udzielenia zgody na przekazywanie swoich danych (tzw. „oporny klient”) dokonywała na rzecz IRS potrącenia 30% wypłacanych należności.
Problem z FATCA pojawia się, gdyż informacje, które miałyby być przekazywane do IRS przez PIF, objęte są tajemnicą bankową. Dodatkowo, mogą być one chronione także przepisami ustawy o ochronie danych osobowych. Poza tym dotyczy ich tajemnica ubezpieczeniowa w rozumieniu ustawy z 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej i tajemnica zawodowa w rozumieniu ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. W szczególnych przypadkach dane te mogą być objęte poufnością w rozumieniu ustawy z 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych.
W związku z tym, że podpisanie porozumień przez instytucje finansowe bezpośrednio z IRS byłoby niezgodne z prawem UE oraz z polskim prawem krajowym, m.in. w sprawach przekazywania informacji objętych ochroną danych osobowych, USA zaproponowały państwom zawieranie porozumień międzyrządowych (IGA).
Zawarcie porozumienia IGA z USA, z punktu widzenia polskich instytucji finansowych, wiąże się z pewnymi korzyściami:
-
USA uznają wszystkie polskie instytucje finansowe za działające zgodnie z FATCA, a zatem odstąpią od żądania pobierania 30% od kwot wypłacanych amerykańskim klientom tych instytucji finansowych lub zamykania rachunków w przypadku tzw. „opornych klientów“,
-
PFI uzyskują gwarancję działania zgodnie z przepisami prawa krajowego dotyczącego ochrony danych osobowych, tajemnic branżowych oraz (po ich wprowadzeniu) zasad przekazywania do administracji podatkowej informacji o klientach z USA,
-
wobec polskich banków oraz innych instytucji finansowych, podobnie jak w przypadku przystąpienia do indywidualnych porozumień z IRS, nie będzie miało zastosowania potrącanie dodatkowego 30% podatku ze źródeł USA.
Główne obowiązki strony polskiej, związane z zawarciem porozumienia IGA, dotyczą:
-
utworzenia lub dostosowania informatycznego systemu zbierania danych przekazywanych przez PIF,
-
wprowadzenia dostosowań legislacyjnych, dotyczących m.in. udostępniania danych objętych tajemnicą bankową oraz innych tajemnic chronionych prawem związanych z funkcjonowaniem rynku finansowego i ochroną danych osobowych oraz ustalenie sankcji za nieprzestrzeganie obowiązków przez PIF,
-
przyjęcia wobec USA zobowiązania do aktywnego wdrażania środków prawnych zapobiegających obchodzeniu przez PIF wymogów określonych porozumieniem,
-
zaimplementowania rozwiązań określających „techniczne” zasady współpracy administracji podatkowej z PIF, zasady weryfikacji klientów PIF oraz zakres zbieranych przez PIF danych o stanach rachunków i dochodach.
Ratyfikacja umowy FATCA sprawia, że Polska będzie musiała zmienić część swoich przepisów m.in. w kwestii udostępniania danych osobowych, informacji objętych tajemnicą bankową i tajemnic chronionych przepisami innych ustaw dotyczących funkcjonowania rynku finansowego.
Porozumienie międzyrządowe FATCA z USA podpisało już ponad czterdzieści krajów (dane z października 2014 roku). Wśród państw UE są to m.in.: Dania, Niemcy, Hiszpania, Francja, Irlandia, Włochy i Wielka Brytania.
Prezydent RP
Zobacz także:
Tagi: dane osobowe