Prowadzenie rejestru zbiorów danych osobowych przez ABI

Data: 26-02-2015 r.

Nowelizacja ustawy o ochronie danych osobowych nakłada na administratora bezpieczeństwa informacji kilka nowych obowiązków. Jednym z nich jest obowiązek prowadzenia jawnego rejestru zbiorów danych osobowych.

Jednym z nowych obowiązków ABI jest prowadzenie wewnętrznego rejestru zbiorów danych osobowych (jeśli zostanie powołany).

Projekt rozporządzenia ministra administracji i cyfryzacji w sprawie sposobu prowadzenia przez administratorów bezpieczeństwa informacji rejestru zbiorów danych osobowych precyzyjnie wskazuje elementy, jakie księga rejestrowa musi zawierać.

Składać się ona ma z 17 rubryk obejmujących m.in. takie dane, jak:

  • nazwa zbioru danych,

  • nazwa administratora i adres jego siedziby albo jego nazwisko, imię i adres miejsca zamieszkania oraz numer identyfikacyjny rejestru podmiotów gospodarki narodowej,

  • podstawa prawna upoważniająca do prowadzenia zbioru danych osobowych,

  • cel przetwarzania danych w zbiorze, opis kategorii osób, których dane dotyczą,

  • informacja o przetwarzaniu danych wrażliwych i podstawa prawna przetwarzania tych danych.

Wybór formy, w jakiej będzie prowadzony rejestr, należeć będzie do ABI. Może prowadzić go w postaci papierowej bądź elektronicznej. Analogicznie do rejestru prowadzonego przez GIODO – rejestr będzie jawny i każdy będzie miał prawo do jego przeglądania.

Sprawdzanie zgodności przetwarzania danych osobowych z obowiązującymi przepisami oraz opracowywania w tym zakresie sprawozdań oraz nadzorowanie i aktualizowanie niezbędnej dokumentacji przez ABI mają mieć charakter ciągły i bezpośrednio wpływać na zmieniającą się sytuację w firmie.

Dlatego też prawodawca kilkakrotnie używa pojęć „niezwłocznie” i „na bieżąco”, jeśli reguluje kwestię zmian w prowadzonych rejestrach zbiorów, wydruków kolejnych wersji ksiąg itp. W tym zakresie zobowiązuje także ABI do każdorazowej autoryzacji swojego postępowania.

Powołanie administratora bezpieczeństwa informacji nie zwalnia z obowiązku prowadzenia dokumentacji przetwarzania danych.

Paweł Osiński, mgr nauk prawnych, trener i prowadzący warsztaty z zakresu ochrony danych osobowych

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 36631 )
Array ( [docId] => 36631 )