Organy Państwa takie jak Policja mogą działać wyłącznie na podstawie kompetencji udzielonych im przez system prawny i w działaniu tym nie mogą przekraczać prawa podczas dokonywania swoich czynności na terenie spółki z o.o. Normy prawne określają kompetencje organów władzy, ich zadania i tryb postępowania, wyznaczając tym samym granice ich aktywności.
Działanie podejmowane bez podstawy prawnej albo jej przekroczenie powoduje zakwalifikowanie zachowania Policji jako nielegalne. Wyniki takich działań, jako naruszających obowiązujące normy prawne, nie mogą stanowić podstawy ustaleń faktycznych w postępowaniu karnym. Nie mogą być wykorzystywane w procesie dowody, które nie zostały uzyskane w wyniku kontroli rozmów prowadzonej z zachowaniem ustawowych warunków, gdyż niweczyłoby to konstytucyjną ochronę praw obywatelskich i sądową kontrolę nad ingerowaniem w ich istotę. Materiały dotknięte taką wadą powinny podlegać eliminacji z procesu karnego, co uzasadnia treść art. 51 ust. 4 Konstytucji RP.
Interpretacja, w myśl której dopuszczalne jest zachowanie i dowodowe wykorzystywanie materiałów zgromadzonych podczas kontroli operacyjnej, które nie mieszczą się w granicach dopuszczalności tej kontroli, prowadzi do sprzeczności art. 19 ust. 15 oraz ust. 17 ustawy o Policji z art. 51 ust. 4 Konstytucji RP. Oznacza bowiem możliwość zachowania materiałów zebranych w sposób sprzeczny z ustawą, mimo że Konstytucja RP przewiduje prawo każdego do usunięcia tego typu informacji.