Jak zarejestrować spółkę z o.o. przez Internet

Autor: Radziszewska Alicja
Data: 12-06-2012 r.

Od początku 2012 r. pojawiła się możliwość elektronicznej rejestracji spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Rejestracja spółki on-line to nowoczesne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcą szybko założyć spółkę oraz uniknąć ponoszenia dodatkowych kosztów w postaci opłat notarialnych.

Założenie konta

W pierwszej kolejności należy zarejestrować się jako użytkownik w specjalnym systemie udostępnionym przez Ministerstwo Sprawiedliwości po adresem https://ems.ms.gov.pl/ Proces rejestracyjny polega na wypełnieniu formularza rejestracyjnego z danymi osobistymi, adresami oraz numerami kont bankowych. Po przesłaniu formularza rejestracyjnego należy aktywować konto klikając w link aktywacyjny przesłany na adres e-mail podany w procesie rejestracji.

Wypełnienie formularza rejestracyjnego S-24 i wygenerowanie dokumentów

Przed przystąpieniem do złożenia wniosku należy przygotować podstawowe informacje dotyczące:

  • umowy spółki,
  • sądu rejestrowego właściwego według siedziby spółki,
  • listy wspólników, członków organów spółki,
  • udziału wspólników,
  • danych adresowych.

Wprowadzenie powyższych danych do systemu spowoduje automatyczne wygenerowanie wniosku rejestracyjnego wraz z niezbędnymi dokumentami w postaci umowy spółki, listy wspólników i oświadczenia o wniesieniu wkładu na pokrycie kapitału zakładowego spółki.

Co istotne, możliwość wygenerowania powyższych dokumentów pojawi się dopiero po uprzednim wypełnieniu formularza wniosku o rejestrację spółki. Na tym właśnie etapie widać główne korzyści dla przedsiębiorców z wprowadzonej regulacji, które polegają na ominięciu wymogu ponoszenia kosztów notarialnych związanych z zawarciem umowy spółki.

Podpis

Gotowy formularz wraz z dokumentami należy w następnej kolejności zaopatrzyć podpisem elektronicznym. Ważne jest, aby wszystkie osoby podpisujące dokumenty dysponowały aktywnym kontem w systemie, oznacza to, że konto takie musi mieć każdy wspólnik. Forma podpisu elektronicznego jest dowolna.

Opłata

Zakończeniem internetowego procesu rejestracji jest wniesienie opłaty skarbowej za pomocą elektronicznego systemu płatności e-Card. W tym względzie ustawodawca nie przewidział żadnych udogodnień, a wysokość opłaty za rejestrację on-line jest taka sama, jak przy tradycyjnej rejestracji.

Po zarejestrowaniu spółki przez Internet należy w terminie 7 dni od dnia wpisu spółki do rejestru pokryć w całości kapitał zakładowy oraz złożyć wzory podpisu we właściwym sądzie rejestrowym. Trzeba pamiętać, że ta forma rejestracji pozbawia nas możliwości wniesienia wkładów na pokrycie kapitału zakładowego w postaci aportów na etapie składania wniosku rejestracyjnego.

Dodatkowo skorzystanie z rejestracji spółki S-24 wyłącza dobrodziejstwo tzw. zasady jednego okienka, co wiąże się z obowiązkiem dokonania we własnym zakresie zgłoszeń rejestracyjnych w urzędzie skarbowym, urzędzie statystycznym i zakładzie ubezpieczeń społecznych.

Radziszewska Alicja

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 25653 )
Array ( [docId] => 25653 )