Mobbing w spółce - odpowiedzialność

Autor: Leszek Jaworski
Data: 27-03-2014 r.

Pracodawca jest odpowiedzialny za skutki mobbingu. Odpowiada zarówno, gdy sam się go dopuścił, jak i wtedy, gdy sprawcą był inny pracownik, a on tolerował takie zachowanie. Warto pamiętać, że skutkiem wykrytego w firmie mobbingu może być m.in. zarówno pogorszenie jej wizerunku (reputacji) w związku z wykrytymi działaniami, częstsza absencja chorobowa pracowników, pogorszona wydajności ich pracy, jak i konkretne roszczenia odszkodowawcze pracowników.

Za mobbing uważa się działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu jego poniżenie lub ośmieszenie , izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. Tak brzmi kodeksowa definicja tego zjawiska, wynikająca z art. 94[3] Kodeksu pracy. Przepis ten nie tylko definiuje to pojęcie, ale nakłada też obowiązek przeciwdziałania mobbingowi na pracodawcę.Nie wskazał jednak, w jaki sposób pracodawcy powinni realizować powyższy obowiązek. W ciągu kilku lat obecności w naszym prawie pracy regulacji antymobbingowych wykształciła się już pewna praktyka w tym zakresie. Skutkiem wykrytego w firmie mobbingu może być m.in. zarówno pogorszenie jej wizerunku (reputacji) w związku z wykrytymi działaniami, częstsza absencja chorobowa pracowników, pogorszona wydajności ich pracy, jak i konkretne roszczenia odszkodowawcze ofiar.

Wymienione konsekwencje sprawiają, że przeciwdziałanie takim praktykom stanowi istotny obowiązek pracodawcy. Sposób, w jaki powinien on być realizowany, zależy od indywidualnych cech danego pracodawcy. Inaczej będzie on realizowany u małego pracodawcy (np. osoby fizycznej prowadzącej jednoosobowo działalność gospodarczą i zatrudniającej niewielką liczbę pracowników). U takiego pracodawcy przeciwdziałanie mobbingowi tak naprawdę sprowadzać się będzie do bieżącej i wnikliwej obserwacji zachowań pracowników we wzajemnych kontaktach, wychwytywania (już na wczesnym etapie) wszelkich zachowań patologicznych i przeprowadzania rozmów wyjaśniających sytuacje konfliktowe powstające wśród pracowników. Gdy to okaże się niewystarczające, wówczas pracodawca może sięgnąć po inne środki.

Leszek Jaworski, prawnik, ekspert prawa gospodarczego

Tagi: mobbing

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 34511 )
Array ( [docId] => 34511 )