W e-marketingu popularnym terminem jest tzw. konwersja, która polega na uzyskaniu pożądanej przez zleceniodawcę aktywności końcowych użytkowników. W przypadku działań w sieci wyróżnia się szereg czynności, które można uznać za pożądane. Może to być m.in.: kliknięcie w banner, wyświetlenie reklamy, zwiększenie ruchu na stronie (wzrost odwiedzin witryny), pozyskanie nowych użytkowników, rejestracja nowych klientów, pobranie pliku, tzw. leady (zgłoszenia), faktyczna sprzedaż towaru itd. – w zależności od strategicznych celów kampanii reklamowej.
Podstawowe wskaźniki
Uzyskanie pożądanej konwersji, to jedno. Jednak jak dokładnie zmierzyć skuteczność wykupionej kampanii reklamowej? Tu do pomocy mamy różnego rodzaju wskaźnik. Do najbardziej popularnych, wg których z klientami rozliczają się np. agencje reklamowe/interaktywne i inne podmioty oferujące podobne usługi, należą:
- CPA – koszt akcji (z ang. cost per action/zwany także CPO, tj. cost per operation, CPS – cost per sale czy CPL – cost per lead); jego wartość wskazuje ile kosztuje pozyskanie jednej pożądanej akcji, zdefiniowanej przez reklamodawcę; modele CPA wkraczają w obszar tzw. usability (użyteczności), w którym o sukcesie decyduje nie tylko prawidłowo przeprowadzona akcja reklamowa ale również funkcjonalność strony zleceniodawcy, sposób prezentacji oferty, dostępność produktów i szereg innych czynników;