Badanie branż substytucyjnych

Data: 23-10-2013 r.

Bardzo często przedsiębiorcy skupiają się nadmiernie tylko na własnej branży i zupełnie nie orientują się w sytuacji w alternatywnych sektorach gospodarki, podczas gdy właśnie przestrzeń między branżami substytucyjnymi niesie nowe możliwości rozwoju.

Badanie branż substytucyjnych polega na wyjściu poza branżę i skupienie się na sektorach dostarczających na rynek produkty lub usługi alternatywne wobec danej oferty. Dobra substytucyjne są to takie produkty lub usługi, które mają zbliżone funkcje i spełniają podobne wymagania klientów, tak jak masło-margaryna, teatr-kino, pociąg-samolot.

Pomimo iż przedsiębiorcy reprezentujący branże substytucyjne nie konkurują ze sobą w taki sposób jak rywale z tego samego sektora, warto sobie uświadomić, iż klienci dokonujący zakupów nie porównują danego produktu jedynie z konkurencyjnymi produktami, ale często w tej ocenie biorą pod uwagę również substytuty.

 

Takich wyborów dokonują zarówno indywidualni klienci, jak i firmy. Dlatego nie należy ignorować branż alternatywnych i w miarę możliwości starać się zaoferować na rynku nowe produkty, które łączą w sobie najlepsze cechy dotychczasowej oferty i najlepsze cechy substytutów. W przypadku gdy dany produkt ma wiele substytutów, należy koncentrować się na tych substytutach, które są stosowane przez największą liczbę klientów.

Dobrym przykładem udanego zastosowania strategii błękitnego oceanu w zakresie branż substytucyjnych są dwie firmy opisywane przez Kima i Mauborgne’a: Home Depot i Intuit.

Home Depot to sieć sklepów detalicznych powstałą w Ameryce Północnej, reprezentująca rynek artykułów dla domu typu „zrób to sam” (z ang. do-it-yourself DYT). Oferta Home Depot odbiega znacznie od ofert innych sklepów prowadzących sprzedaż artykułów z materiałami budowlanymi. Wybierając taki styl prowadzenia biznesu, Home Depot kierował się następującą logiką: jeśli klient sam nie kupuje narzędzi i materiałów budowlanych, to w jaki sposób przeprowadza prace remontowe w swoim domu? Odpowiedź jest prosta – zatrudnia do tego fachowców.

Trafna identyfikacja substytutu pozwala na wnikliwą analizę potrzeb klienta. Jeśli usługi remontowe stanowią w tym wypadku główny substytut oferty firmy, należy w kolejnym kroku zastanowić się nad zaletami jednego i drugiego rozwiązania, jakim jest:

  1. samodzielne przeprowadzenie remontu i zakup niezbędnych do tego produktów
  2. zatrudnienie ekipy remontowej.
W pierwszym przypadku dużą rolę odrywają koszty – przeprowadzając remont bez pomocy ekipy, nie ponosi się kosztów robocizny.

Z drugiej strony nie wszyscy umieją przeprowadzić prace techniczne. Home Depot postawił na tych klientów, którzy chcą samodzielnie przeprowadzić prace remontowe we własnych domach, ale nie mają wystarczającej do tego wiedzy i umiejętności. Home Depot wyszedł im naprzeciw, zatrudniając kompetentnych sprzedawców z dużym doświadczeniem (malarzy, tynkarzy, kafelkarzy), którzy umieją udzielić stosownych informacji i porad w interesującym klienta temacie. W ten sposób Home Depot połączył doświadczenie fachowców z niskimi cenami materiałów i narzędzi – dwie alternatywne branże, i otworzył nowy rynek dla właścicieli domów.

Dodatkowymi czynnikami sukcesu Home Depot były: duży rozmiar placówki handlowej oraz lokalizacja z dala od centrów miast, co umożliwiło obniżenie kosztów związanych z zakupem gruntów, wynajmu lokali, utrzymaniem infrastruktury itp. W ten sposób Home Dopet obniżył koszty tworzenia sieci i przyciągnął do niej nową grupę klientów.

Bartłomiej Zamostny


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26253 )
Array ( [docId] => 26253 )