Strategiczny plan jakości definiuje w przedsiębiorstwie inicjatywy i przedsięwzięcia oraz odpowiedzialne za ich realizację osoby lub jednostki organizacyjne – których celem jest wdrożenie, utrzymywanie i rozwijanie odpowiednich standardów jakości, przy zachowaniu odpowiedniego poziomu kosztów. Strategiczny plan jakości to niezbędny element każdej organizacji, która poważnie myśli o swojej przyszłości.
Bez strategicznego planu zarządzanie jakością nie jest i nie będzie możliwe – będzie raczej przypominało poruszanie się po ciemnym lesie, kiedy to od przypadku do przypadku natrafia się na drzewo – problem boleśnie przypominający, że bez jakości nie jest możliwe działanie organizacji we współczesnym świecie.
Od czego zacząć budowanie strategicznego planu jakości? W pierwszej kolejności należałoby rozpocząć od zdefiniowania osoby lub grupy osób, w zależności od wielkości organizacji, której celem będzie budowa, a następnie utrzymywanie planu jakości w przedsiębiorstwie. Zazwyczaj zadanie to zleca się pełnomocnikowi ds. jakości lub innej osobie, która uzyskała zaufanie zarządu, dające jej mandat do podejmowania ważnych z punktu widzenia pozycji przedsiębiorstwa na rynku decyzji biznesowych (oczywiście zawsze w uzgodnieniu z zarządem).