Kluczowe wskaźniki
Chcąc sprawdzić wydajność lub przekonać się jak dalece posunięte są prace firmy, warto skorzystać z kluczowych wskaźników efektywności. Stosuje się je często, jako mierniki postępu danego procesu w dążeniu do osiągnięcia ustalonych celów. Pozwalają na ocenę postępu wybranego elementu w sposób umożliwiający dokładną ocenę, która pozwala na zaplanowanie dalszego działania.
Podczas określania celów firmy należy wybrać wskaźniki efektywności, według których menadżer będzie mógł sprawdzić na bieżąco ich realizację. Osiąganie kolejnych stopni efektywności może być dla firmy celem samym w sobie.
Co sprawdzają wskaźniki efektywności
Wskaźniki mogą sprawdzać postępy realizacji ustalonych celów. Mogą jednak równocześnie być wskaźnikami jakości oferowanych usług. Pozwalają ocenić morale pracowników i skuteczność prowadzonych działań mających na przykład podnieść motywacje podwładnych.
Można wykorzystać je do badania:
- przychodów firmy
- zwrotów z inwestycji
- zysków firmy
- obecnego zadłużenia
- poziomu zadowolenia klientów
- jakości oferowanych usług
- liczby zwrotów
- średniego czasu dostawy produktu
- procentowego postępu zaplanowanego celu
- jakości obsługi klienta
- skuteczności działań marketingowych
- poziomu zmotywowania pracowników
- liczby prowadzonych projektów
- liczby wykonanych projektów
- przychodów dotyczących danego projektu
- największych wydatków.