Osoby, które zarejestrowane są jako bezrobotne w urzędzie pracy mogą starać się o dotację na założenie własnej firmy. Nie dotyczy to jednak osób które w ciągu ostatniego roku prowadziły już działalność gospodarczą. O dotacje nie mogą starać się też studenci studiów dziennych. Mogą jednak uzyskać ją studenci studiów zaocznych. Na pieniądze nie mogą liczyć też ci, którzy w ostatnich 5 latach otrzymali już jakąś pożyczkę z Funduszu Pracy lub z innych funduszy publicznych.
Bezrobotny który zamierza starać się o dotację z urzędu pracy musi spełnić jeden, podstawowy warunek – mieć ciekawy i realny pomysł na własną działalność gospodarczą. Swój biznesplan należy przedstawić w urzędzie pracy i złożyć wniosek o przyznanie dotacji. Na rozpatrzenie wniosku urząd ma 30 dni.
Starając się o pieniądze z urzędu pracy należy też przedstawić zabezpieczenie przedsięwzięcia, np. w postaci poręczenia wekslowego. Trzeba także przedstawić faktury i rachunki dokumentujące wydatki na rozpoczęcie działalności.
Przy podpisywaniu umowy trzeba też zobowiązać się, że swoją firmę utrzyma się na rynku przynajmniej przez rok od momentu rozpoczęcia działalności. Jeśli się to nie uda, trzeba liczyć się z tym, że trzeba będzie oddać pieniądze