Punkt I - dane firmy
Pierwszym punktem każdego biznesplanu są dane identyfikujące firmę na rynku oraz opis sprzedawanych produktów. W tym dziale powinny również zostać zamieszczone adresy dostawców, hurtowni, importerów, z którymi nawiązana zostanie współpraca – świadczy to o planowaniu przedsięwzięcia i znajomości rynku. W tym punkcie powinny koniecznie znaleźć się dane teleadresowe, forma prawna i rodzaj prowadzonej działalności, struktura organizacyjna firmy, strategia działania z określoną misją przedsiębiorstwa, główne produkty i usługi, a także, jeśli jest wymagana – historia firmy.
Punkt II - strategia
W tym miejscu należy uwzględnić strategię marketingową. Ten dział biznesplanu jest szczególnie ważny dla inwestora lub pożyczkobiorcy, dlatego warto zadbać o wyjątkową rzetelność tej części. Tutaj należy zawrzeć stopień zaangażowania, kreatywność oraz sposób podejścia do klienta, jak również elementy warunkujące sprzedaż i zyski. Opis ten powinien zawierać charakterystykę rynku wraz z profilem klientów, polityki cenowej w branży, charakterystyką klientów strategicznych oraz konkurencji.
Ponadto istotne będzie podanie prognozowanej wielkości sprzedaży, procentu udziału w rynku, jak również strategii marketingowej, która powinna obejmować badania rynku, strategie marketingowe, prognozę sprzedaży oraz sposoby pozyskiwania klientów, np. promocje, sezonowe wyprzedaże, sposoby informowania klientów o nowościach.
Punkt III - zasoby ludzkie
Kolejny dział powinien informować o organizacji zatrudnienia. Można ją przedstawić w postaci tabeli bądź schematu, żeby była bardziej czytelna i przejrzysta. Nie zapomnijmy uwzględnić również samozatrudnienia oraz pracy na niepełny etat. Warto w tym miejscu przedstawić również zestawienie planowanych płac.
Punkt IV - finansowanie
W tej części biznesplanu muszą zostać zawarte informacje o źródłach i zasadach finansowania przedsięwzięcia (ilość własnych środków i stopień finansowania zewnętrznego: pożyczka, leasing). Ważnym elementem planu inwestycyjnego jest dokładny harmonogram terminów osiągania poszczególnych celów w realizacji przedsięwzięcia. Najlepiej zaprezentować go w formie przejrzystej tabeli, która będzie zawierać kolumny z terminem zakupu, bądź wynajęcia powierzchni handlowej, datą ukończenia remontu, zakupu wyposażenia, itd.