Najczęściej spotykane błędy w biznesplanach

Autor: Kaźmierczak-Błocisz Joanna
Data: 19-09-2012 r.

Napisanie dobrego i wartościowego biznesplanu jest trudną sztuką. Właściwie przygotowany dokument nie tylko otworzy nam drzwi do własnego biznesu oraz źródeł finansowania, ale także pozwoli zrozumieć specyfikę branży, w której chcemy zacząć funkcjonować. W związku z tym warto wystrzegać się najczęściej popełnianych błędów podczas sporządzania biznesplanu.

Czas i przymus

Wielu przedsiębiorców postrzega napisanie biznesplanu jako przykry obowiązek. Z tego też powodu najczęściej odkłada napisanie go na ostatnią chwilę. Później, w wyniku pośpiechu zawarte są w nim nieprawdziwe lub niedokładne dane, jak również pomyłki. Tego rodzaju dokumentu nie można sporządzić „na kolanie”, ponieważ wymaga on dokładnego określenia zakresu działalności i precyzyjnie określonych planowanych zysków i strat.

Częstym błędem jest również zamykanie się w sztywnych wzorach gotowych biznesplanów, które możemy znaleźć w internecie. Korzystając z takiego gotowca nie dajemy sobie szansy na zastanowienie się nad pomysłem na biznes i myślimy o nim bardzo schematycznie.

Brak precyzji

Kardynalnym wręcz błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest brak ściśle określonych celów i strategii. Z jednej strony należy unikać braku założeń, a z drugiej strony nie można też zbyt sztywno określać własnych dążeń. Nie powinno być ich także wiele. Im mniej precyzyjnie zdefiniowanych celów do osiągnięcia, tym bardziej jesteśmy wiarygodni w oczach przyszłych kredytodawców i inwestorów.

Często też zdarza się, że sporządzając biznesplan nie zagłębiamy się w planowany biznes. Definiujemy konkurencję „na oko”, podczas gdy powinniśmy przeprowadzić dogłębny szczegółowy wywiad obejmujący cennik, lokal i zakres usług innych firm w naszej branży. Ponadto nie zastanawiamy się nad strategią marketingową i sprzedażową. Częstym błędem jest również skupienie się na własnym pomyśle na biznes, a nie na potrzebach rynku i naszych potencjalnych klientów. Nie znając oczekiwań kontrahentów oraz ich możliwości nigdy nie możemy być pewni powodzenia naszego przedsięwzięcia.

 

Zbyt duży Optymizm

Podczas sporządzania biznesplanu optymizm powinien być naszym wrogiem. Błędem jest zakładanie, że nasz biznes od samego początku będzie zyskowny i naginanie obliczeń do naszej radosnej wizji. Warto zdystansować się do oczekiwań finansowych i wziąć pod uwagę również niekorzystny dla działalności scenariusz wydarzeń. Równie dużym błędem jest wygłaszanie zbyt szlachetnych idei i zamierzeń, które nie mają odzwierciedlenia w realiach rynku, jak również przecenianie własnych sił w kwestii pozyskania klientów.


Zobacz także:

Kaźmierczak-Błocisz Joanna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26120 )
Array ( [docId] => 26120 )