Koncepcja outsourcingu powstała już znacznie wcześniej, doskonale diagnozują ją zdania wypowiedziane w 1923 roku przez amerykańskiego przemysłowca Henry’ego? Forda: ,, Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my”.
Początkowo strategia outsourcingu była praktykowana głównie w firmach produkcyjnych zaliczających się do przemysłu motoryzacyjnego. Firmy te coraz częściej rezygnowały z autorskiego wytwarzania prefabrykatów używanych do produkcji, kupując je od innych producentów.
Obecnie outsourcing polega na powierzeniu przez firmę (zleceniobiorcę) określonych zadań nie zaliczających się do ich podstawowej działalności innej firmie (zleceniodawcy), specjalizującej się w realizacji tego typu zadań. Dzięki temu zleceniobiorca może skupić się na swojej strategicznej działalności budując swoją konkurencyjność na rynku i osiągać zyski z tej działalności.