Specyfika stosunku służbowego funkcjonariuszy mundurowych i żołnierzy zawodowych powoduje, że poza uposażeniem otrzymują oni szereg świadczeń pieniężnych. Są one swego rodzaju rekompensatą za trudy służby.
Każda z pragmatyk mundurowych odrębnie określa zakres pomocy
dla funkcjonariusza. Chociaż warunki jej otrzymania są różne, to rodzaj
przyznawanych świadczeń jest bardzo podobny. Na temat wielokrotnie
wypowiadały się wojewódzkie sądy administracyjne i Naczelny Sąd
Administracyjny.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 kwietnia 2013 r., I OSK 1267/12
Jeżeli
dwoje funkcjonariuszy Straży Granicznej, żyjących w konkubinacie,
nabywa na współwłasność lokal mieszkalny, to pomoc finansowa przysługuje
tylko jednemu z nich.
Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 kwietnia 2013 r., I OSK 3102/12
Przyznawanie świadczeń socjalno-bytowych policjantom ma charakter
czynności materialno-technicznej, a zatem – co do zasady – nie wymaga
formy decyzji administracyjnej. Inaczej jest w przypadku uznania przez
organ, że wnioskodawcy nie przysługuje uprawnienie do otrzymania dopłaty do wypoczynku. W takim przypadku musi wydać decyzję administracyjną w tym zakresie.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 16 kwietnia 2013 r., III SA/Lu 61/13
Realizacja obowiązku przez właściwego komendanta policji, będącego organem administracji publicznej, następuje w drodze czynności materialno-technicznej, polegającej na wypłacie bądź odmowie wypłaty stosownej kwoty pieniężnej tytułem zwrotu kosztów dojazdu.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 5 lutego 2013 r., II SA/Sz 129/12
Nieznajomość przepisów nie stanowi przesłanki uzasadniającej odstąpienie organu od wydania decyzji o zwrocie nienależnie pobranego świadczenia. Jeżeli strażak przestał spełniać warunki do pobierania równoważnika pieniężnego, które jest rygorystycznie reglamentowanym uprawnieniem, to wydane w sprawie decyzje nie naruszają prawa.
Leszek Jaworski
Zobacz także: