W firmie Google zrealizowano projekt Oxygen, którego celem było wyodrębnienie pożądanych cech dobrego przełożonego na podstawie opinii szeregowych pracowników. Zebrano ponad 10 tys. opinii na temat osób zajmujących kierownicze stanowiska. Wyniki nie były wcale takie oczywiste. Okazało się, że dobry przełożony powinien m.in.:
- mieć jasną wizję i strategię dla zespołu, któremu przewodzi,
- wspierać pracowników w rozwijaniu ich kariery,
- być produktywny i zorientowany na wynik.
Ważna dobra interakcja
Najciekawsze wnioski przyniosła próba nadania wag pożądanym przez pracowników cechom idealnego przełożonego. Okazało się, że np. rozległa wiedza zawodowa przełożonego jest postrzegana jako najmniej istotna. W zamian pracownicy Google’a liczyli na indywidualne podejście szefa do każdego członka zespołu, wspierania ich w rozwiązywaniu problemów oraz zainteresowania ich karierami, a nawet prywatnym życiem. Istotne okazało się również umożliwienie regularnych spotkań z szefem.
Polacy chcą tego samego
Podobne oczekiwania do powyższych, mają wobec swoich przełożonych także polscy pracownicy. Z badania przeprowadzonego w ramach programu Talent Club, w którym wzięło udział ok. 600 internautów wynika, że jedną z najbardziej pożądanych cech u przełożonego są wysoko rozwinięte cechy interpersonalne (76,6 proc. respondentów). Znacznie mniej ważne jest to, czy szef jest specjalistą w swojej dziedzinie (36,7 proc. wskazań respondentów).