Co należy robić, aby być asertywnym

Kategoria: HR
Autor: Kucaj Marcel
Data: 10-09-2012 r.

Wszyscy chcemy uważać się za osoby pewne siebie, jednak czy rzeczywiście wiemy, co kryje się za słowem „asertywność” i, co nie mniej ważne, jak wydobyć z siebie to, co być może zakopaliśmy z lęku przed odrzuceniem?

Pojęcie asertywności w swym najszerszym znaczeniu obejmuje zdolność wyznaczania i pilnowania granic własnej wolności poprzez szacunek nie tylko do siebie, ale i naszego rozmówcy. Innymi słowy, asertywność sprowadza się do poczucia i potrzeby godności. Skąd jednak wziąć pewność, że naprawdę jesteśmy asertywni?

Asertywność można określić jako trójdzielną w naturze, co pomoże nam w osobistym (najlepiej codziennym) treningu asertywności.

Trójsertywność

Asertywność przede wszystkim buduje poczucie własnej wartości dzięki niedopuszczeniu do sytuacji, w której inni narzucają nam swoje zdanie, tym samym umniejszając rolę naszych sądów w budowaniu poczucia zdrowia psychicznego i niepodległości jednostki. Główną zdroworozsądkową zasadą, którą warto się kierować w kontaktach z innymi, jest stwierdzenie, że każdy ma prawo do indywidualnej opinii. My również, oczywiście.

Asertywność pomaga nam również nawiązać nie tylko trwałe, ale i wartościowe relacje o równorzędnym, partnerskim charakterze, tak ważnym i pożądanym z punktu widzenia efektywności komunikacji, która wcale nie musi zatem oznaczać rywalizacji ze zwycięzcą tryumfującym nad poległym w bitwie na argumenty. Wszyscy mamy prawo kierować prośby w stronę innych. Wszyscy mamy także prawo do do odmowy.

Należy też pamiętać, by będąc asertywnym w wyrażaniu siebie i egzekwowaniu własnych praw nie być agresywnym i z ofiary nie stać się prześladowcą. Zachowania asertywne nigdy nie są też manipulacyjne, ponieważ wynikają z poszanowania praw cudzych i naszych własnych w stopniu równym. Asertywność nie polega również na uległości, która spycha nas w cień wtedy, gdy mamy takie same prawa, co inni.

 

Wskazówki jak być asertwnym

Asertywność (lub jej brak) widać w wyrażaniu własnych emocji, własnego zdania, postaw i zachowania. Znając już definicję asertywności i mając na uwadze jej charakter, w sytuacjach codziennych warto stosować się do poniższych wskazówek.

Bądź pewny siebie! Naprawdę warto wierzyć w to, co mówimy, a zatem być przekonanym o względnej słuszności własnego zdania. Jeśli bowiem sami będziemy w stanie wykryć fałsz w naszym głosie, jak możemy oczekiwać, że umknie on innym?

Bądź spokojny! Natura obdarowała ludzi emocjami, by w krótkim czasie podejmować szybkie decyzje, jednak w kontaktach z innymi nie zawsze warto kierować się wojowniczym rytmem serca. Opanowanie i spokój to dobrzy doradcy, a spojrzenie na daną sytuację z przymrużeniem oka pomoże nam zyskać na profesjonalności.

Bądź zrozumiany! Czy walcząc ze zdaniem innych naprawdę znamy powody naszej postawy? Jeśli nie, warto się zastanowić, czy różnica zdań i napięta atmosfera nie wynikają ze zwyczajnego, dość częstego nieporozumienia. Komunikacja to rzeczywiście podstawa, a zawsze lepiej kilkakrotnie się powtórzyć, niż narazić wszystkich na niepotrzebne niedomówienia.

Bądź elastyczny! O ile asertywność nie polega na uległości, o tyle rządzi się zasadą zachowania równowagi. Należy domagać się respektowania naszych praw, ale czy aby na pewno dobrym pomysłem jest wypominać wszystkim wszelkie pomyłki? Pozwólmy sobie i innym być niedoskonałym, gdyż to ułatwi nam rozpoznanie trudnych do zidentyfikowania czy zwerbalizowania kwestii, na których nam zależy.

Kucaj Marcel

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26517 )
Array ( [docId] => 26517 )