Rozmowa kwalifikacyjna jest jedną z najbardziej stresujących życiowych sytuacji. Każdemu z kandydatów zależy na tym, żeby wywrzeć jak najlepsze wrażenie na potencjalnym pracodawcy. Aby osiągnąć ten cel, dobrze zdać sobie sprawę, jakich kwestii należy unikać podczas takiego spotkania.
Musisz wiedzieć, do jakiej firmy się rekrutujesz
Wyrażenie własnej niewiedzy na temat firmy, w której rekrutacji bierzesz udział, jest niczym przysłowiowy „strzał w piętę”. Twoje pytania o działalność przedsiębiorstwa są wyrazem niedbalstwa i tego, że nie przywiązujesz zbytniej wagi do kwestii zatrudnienia.
Przed każdą rozmową kwalifikacyjną powinieneś zapoznać się przynajmniej z podstawowymi informacjami na temat potencjalnego pracodawcy. Jeżeli nie miałeś na to czasu, nie przyznawaj się do swojej niewiedzy. Inaczej szansę na zatrudnienie zmarnujesz już na samym początku.
Chcesz źle mówić o byłym pracodawcy? Nie mów lepiej nic
Rozsądni i inteligentni ludzie nie wypowiadają się również negatywnie
o swoich byłych pracodawcach. Nawet, kiedy współpraca z nimi nie do
końca przebiegała prawidłowo. Negatywne wyrażanie się o poprzednich
miejscach zatrudnienia świadczy o braku profesjonalizmu i braku
umiejętności nabrania dystansu do wykonywanego zawodu, a cecha ta jest
jednym z podstawowych wymogów określanych w ofertach pracy.
Nie wykazuj się niewiedzą
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej może zostać Ci zadane pytanie, na
które nie będziesz znał odpowiedzi. Jeżeli tak się stanie, za wszelką
cenę staraj się wybrnąć z tej sytuacji.
Na pewno nie możesz mówić wprost
„nie wiem”. Szczerość w tym przypadku nie będzie odebrana pozytywnie.
Lepiej przyznać się, że na chwilę obecną nie jesteś w stanie w pełni
odpowiedzieć na to pytanie, gdyż nie chcesz wydać niesłusznego sądu bez
dokładnej znajomości zagadnienia. W ten sposób zaprezentujesz siebie
jako osobę, która w przyszłości nie podejmie pochopnej decyzji bez
uprzedniego rozeznania sytuacji. Samo „nie wiem” może natomiast
świadczyć o nie podejmowaniu wysiłku.
Rozmowa kwalifikacyjna nie musi być wcale sytuacją trudną i
stresującą. Wystarczy tylko w niektórych sytuacjach przysłowiowo „ugryźć
się w język” i nie zadawać pytań, które mogą zostać odebrane
negatywnie.
Zobacz także: