Czy predyspozycje interpersonalne mają wpływ na karierę zawodową

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 02-08-2012 r.

Mogłoby się wydawać, że sposób w jaki nawiązujemy kontakty z innymi ludźmi, nie jest szczególnie istotny w życiu zawodowym. Jednak zdolności komunikacyjne są bardzo istotne zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Jak predyspozycje interpersonalne mogą wpłynąć na Twoją karierę zawodową?

Predyspozycje interpersonalne - definicja

W pierwszej kolejności warto wyjaśnić, co należy traktować jako predyspozycje interpersonalne. Każdy z nas posiada pewną zdolność komunikacji z innymi. Jedni lepszą, inni nieco gorszą. Umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi osobami, skłonność do kompromisów, zdolność działania w zespole – to tylko przykłady predyspozycji interpersonalnych. Jednym słowem predyspozycjami interpersonalnymi możemy nazwać zdolność obcowania z innymi ludźmi.

Być może wydaje Ci się, że każdy to potrafi. Niestety życie pokazuje, że jednak nie każdy posiada tego rodzaju zdolności.

Komunikatywny, czyli otwarty na innych

W większości zawodów wymagana jest wysoko rozwinięta komunikatywność. Dotyczy ona zarówno zdolności do nawiązywania kontaktów z innymi, jak również umiejętności jasnego określania i wyrażania swoich indywidualnych potrzeb.

Umiejętność porozumiewania się z innymi i nawiązywania z nimi pozytywnych relacji jest z reguły koniecznością w pracy zawodowej. Osiągnięcie zawodowego sukcesu jest najczęściej niemożliwe w pojedynkę. Oczywiste jest, że dążąc do wyznaczonego celu, to Ty wykazujesz się największym zaangażowaniem. Jednak umiejętność porozumienia z innymi ludźmi oraz zdolność do wyrażenia swoich prawdziwych potrzeb, z pewnością może Ci znacznie ułatwić drogę do sukcesu.

 

Zdolność negocjacji nieoceniona

Predyspozycje interpersonalne dotyczą nie tylko umiejętności nawiązywania kontaktów, ale również zdolności do dojścia do wspólnego porozumienia w kwestiach spornych. W trakcie pracy zawodowej z pewnością spotkasz się z sytuacjami konfliktowymi – czy to w relacji z innymi pracownikami czy na linii Ty – pracodawca. W takich przypadkach nieocenioną zdolnością jest umiejętność osiągania porozumienia. Zdolność negocjacji czy umiejętność przyjęcia kompromisu jest w takich przypadkach koniecznością.

Umiejętność wysłuchania racji jednej strony, jak również przedstawienie swoich racji z pewnością pozwolą Ci na osiągnięcie satysfakcjonującego obie strony porozumienia. Poza tym zdolność negocjacji umożliwi Ci uniknąć wielu sporów, które mogłyby zagrozić Twojej karierze zawodowej.

Umiejętność prowadzenia negocjacji w połączeniu ze zdolnością wyrażania swoich potrzeb oraz zdolnością do nawiązywania kontaktów z innymi z pewnością ułatwią Ci osiągnięcie zawodowego sukcesu.

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26499 )
Array ( [docId] => 26499 )