Jak motywować pracowników pozafinansowo

Kategoria: HR
Data: 05-01-2013 r.

Pieniądze, pieniądze i jeszcze raz pieniądze – to najsilniejszy i zarazem najpewniejszy sposób motywowania pracowników. Jednak czasem nie wystarcza. Co wtedy.

Najpewniejszym argumentem w rozmowie z dobrym pracownikiem, który chce się rozstać z firmą, są pieniądze. Ale bywa, że nie wystarczają. Jak inaczej można przemówić do pracownika, na którym firmie bardzo zależy? Pozafinansowych sposobów motywacji jest całkiem sporo.

Technologiczne motywacje

Telefon komórkowy jest dziś standardem, podobnie laptop, ale już nie samochód. Jeśli uznamy, że warto ponieść koszt utrzymania auta ważnego pracownika, bo to się nam po prostu opłaca, można takiego argumentu użyć. Dobrym motywatorem może też być miejsce parkingowe. Świadczy o statusie osoby i podbija bębenek próżności, na którą chorują prawie wszyscy.

Ubezpieczenie i zdrowie

Od pewnego czasu firmy oferują najlepszym pracownikom pakiety ubezpieczeniowe oraz pakiety medyczne. W zależności od stanowiska, w ramach abonamentu do dyspozycji pracowników są lekarze różnych specjalności. Z kolei pakiety ubezpieczeniowe zawierają najczęściej osłonę na wypadek choroby, nieszczęśliwego zdarzenia i trwalej niezdolności do pracy. Rzadziej dotyczą doubezpieczenia emerytalno-rentowego. Często są bardzo skutecznym motywatorem.

Motywacja typowa

W grupie dość powszechnych narzędzi motywacyjnych znajdują się: bony zakupowe, rekreacyjne, dofinansowanie do wypoczynku weekendowego czy urlopowego, wyjazdy integracyjne, wyjazdy grupowe. Osobnym systemem motywacyjnym są wszelkiej maści szkolenia: dokształcające, profilowane, językowe etc.

Najrzadszy – awans

Propozycja objęcia lepszego stanowiska w firmie wymaga osobnego potraktowania. To już nie tylko argument motywacyjny – to decyzja zarządcza. Może okazać się opłakana w skutkach. Jest bowiem tak, że nie każdy pracownik nadaje się na kierownika, mimo posiadanej wiedzy. Do szefowania potrzebne są predyspozycje, osobowość i charakter. Bywa, że awansując na przykład znakomitego handlowca, który przynosił do firmy duże pieniądze, pozbywamy się tych przychodów, dostając w zamian bardzo kiepskiego menedżera.

Warto zatem bardzo spokojnie wyważyć wszystkie „za” i „przeciw”.

opracowanie redakcyjne: Honorata Krzyś

źródło: Jak zatrzymać handlowca za pomocą argumentów pozafinansowych


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26625 )
Array ( [docId] => 26625 )