Wskaźnikiem wartości każdego pracownika są jego kompetencje. Powyższa zasada dotyczy zarówno obecnych pracowników, jak również tych, którzy dopiero mają rozpocząć karierę w Twojej firmie. Jak zatem ocenić kompetencje zawodowe swoich pracowników? Jaki system oceny da pewność, że dana osoba jest odpowiednim pracownikiem na właściwym stanowisku?
Własny klucz oceny pracowników
Podstawą właściwej oceny kompetencji jest stworzenie własnego klucza, na podstawie którego będzie wyrażana opinia na temat każdego z pracowników czy kandydatów. Przygotowany przez Ciebie klucz oceny kompetencji powinien określać konkretne umiejętności, jakie będą poddawane ocenie oraz sposób ich mierzalności.
W przypadku wskazania konkretnych kompetencji, niezwykle istotne jest również określenie definicji każdej z nich. Pozwoli to na uniknięcie błędnej oceny wynikającej z odmiennej interpretacji wskaźnika przez osobę dokonującą oceny (nie zawsze musi nią być autor klucza). Poza tym wskazanie konkretnych parametrów znacznie usprawni przeprowadzenie oceny zatrudnianego personelu.
Macierz, czyli skala punktowa
Przeprowadzając ocenę kompetencji, musisz również dysponować
konkretną skalą punktową. Powinieneś stworzyć własną macierz, która
będzie odnosiła się do wcześniej określonych kompetencji.
Jak najłatwiej
ją stworzyć? Określ zakres ocen i odpowiadające im stopnie opanowania
danej umiejętności przez pracownika (np. skala 1-5, gdzie 1 - zupełnie
nieopanowane, 2 – opanowane w umiarkowanym stopniu, 3 - opanowane w
stopniu podstawowym itd.).
Punktowa ocena poszczególnych parametrów nie
tylko ułatwi Ci określenie stopnia opanowania, ale również pomoże w
porównaniu wyników poszczególnych pracowników. Poza tym możliwość
wyciągnięcia średniej punktowej pozwoli Ci również na zorientowanie się w
ogólnym poziomie Twojego personelu.
Ocena pracownika
Zastanawiasz się pewnie, w jaki sposób analizować zebrane informacje o
kompetencjach danego pracownika, czy kandydata na konkretne stanowisko,
aby w rzetelny sposób ocenić jego predyspozycje.
Jeżeli dokonujesz
oceny aktualnego pracownika, na podstawie skali punktowej w prosty
sposób zauważysz stopień opanowania przez niego poszczególnych
umiejętności. Jeżeli zdobyta przez daną osobę liczba punktów będzie
dosyć niska, będzie to dla Ciebie wyraźnym sygnałem do działania.
Rozwiązaniem takiej sytuacji będzie bądź organizacja dodatkowych szkoleń
bądź ewentualna konieczność zwolnienia nieefektywnego personelu.
Ocena kompetencji jest niezwykle przydatna w trakcie rekrutacji
nowego pracownika. Z pewnością wydaje Ci się, że największe szanse na
zatrudnienie ma ten kandydat, który uzyskał szczególnie wyróżniający się
wynik. Jednak osoba, która wykazuje się wprost nadkompetencją, nie jest
wcale idealnym kandydatem na pracownika. Objęcie przez taką osobę
stanowiska pracy o niższych wymogach sprawi, że Twój idealny kandydat w
szybkim tempie wypali się zawodowo i straci zapał do pracy.
Dlatego też,
dokonując oceny kompetencji potencjalnych kandydatów, powinieneś wziąć
pod szczególną uwagę kandydatury tych osób, które wykazują się
umiejętnościami odpowiadającymi Twoim oczekiwaniom w sposób
zadowalający. W ten sposób unikniesz konieczności dodatkowego
doszkalania pracowników o zbyt niskich kompetencjach, jak również
zmniejszysz ryzyko utraty zaangażowania zawodowego przez danego
pracownika.