Konkursy dla handlowców

Kategoria: HR
Data: 25-12-2012 r.

Konkursy są dobrym sposobem do zmotywowanie handlowców do jeszcze wydajniejszej pracy. Muszą być jednak dobrze przemyślane, żeby nie przyniosły odwrotnego skutku.

Sprzedaż, szczególnie w czasie kryzysu, wymaga dużo więcej wysiłku, niż w okresie dobrej koniunktury. Klienci ograniczają zakupy, magazyny zaczynają pękać od niesprzedanego towaru. Firmy szukają sposobów, żeby skuteczniej prowadzić sprzedaż swoich towarów i usług – od tego zależy przecież ich byt. Pracownicy innych działów wyczekująco spoglądają na swoich kolegów. Jak zmotywować handlowców?

Rywalizacja zawsze rozpala emocje, a możliwość wygrania nagrody – wyobraźnię. Dobrze wymyślony konkurs i sensownie dedykowany pracownikom działu handlowego, może być dobrym sposobem, żeby pobudzić spadającą aktywność zespołu.

Indywidualny czy zespołowy

Konkurs indywidualny ma tę zaletę, że wynik zależy od wysiłku jednostki. Jednak wystarczy źle opracować parametry, żeby nie wypalił. Na przykład, jeśli dotyczy pozyskania największej liczby nowych klientów, a teren został precyzyjnie rozdzielony i operują na nim handlowcy z kilkuletnim stażem, nie może przynieść efektów – dobry handlowiec musi przecież na swoim terenie dotrzeć do każdego potencjalnego klienta.

Gdyby parametr ilościowy dotyczył wprowadzenia nowych produktów, sytuacja byłaby inna. Dlatego warto się mocno zastanowić nad hasłem konkursu i ogłosić go zarówno dla zespołów, jak i dla pojedynczych handlowców. Wtedy każdy pracuje na grupę i jednocześnie na siebie

Nagrody

Najlepsze i najłatwiejsze dla kierowników zespołów handlowych, są nagrody finansowe – tyle, że szybko się o nich zapomina. Dlatego lepiej zaproponować coś, co pracownicy będą pamiętać przez wiele lat. Jeśli nie ciekawe konkursy, to może zagraniczne wyjazdy rodzinne, cenne nagrody rzeczowe, dyplomy czy wyróżnienia publiczne.

Zagrożenia

Po każdym zwiększonym wysiłku pracownicy muszą odpocząć. To ważne. Konkursy i intensywne akcje sprzedażowe do takich rodzajów wysiłku należą. Po ich zakończeniu, ludziom należy dać trochę luzu, pozwolić na chwilę zmniejszyć obroty. Inaczej i tak zwolnią tempo, obchodząc zalecenia szefów nieformalnie. W najbardziej ostrym przypadku po prostu zmienią pracę.

oprac.: H. K.

źródło: Jak wykorzystać konkurs jako narzędzie motywujące handlowców?


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26613 )
Array ( [docId] => 26613 )