Dobry lider to osoba, która z jednej strony jest wymagająca i oczekuje podporządkowania, a z drugiej potrafi słuchać i wspierać. Podane cechy sprawdzają się nie tylko w pracy, ale również w życiu prywatnym, gdy potrzebny jest lider np. podczas organizowania większej imprezy.
Zakres działania lidera
Przywódca porusza się po trzech płaszczyznach i umiejętnie je łączy. A należą do nich:
- wyznaczanie zadań (celów, projektów) konsultowanych z grupą,
- budowanie zespołu,
- rozwijanie jednostek.
Pominięcie jednej z tych trzech zasad bycia liderem świadczyć może o braku profesjonalizmu lub małym doświadczeniu dowodzącego. Zatem zakresem działań lidera jest: delegowanie, monitorowanie, planowanie, ocenianie, egzekwowanie oraz motywowanie.
Krok po kroku
Stworzony przez Deminga (amerykańskiego statystyka) cykl, przedstawia jak powinien wyglądać proces rzetelnego nadzorowanie danego projektu.
Obserwacja -> Analiza -> Plan -> Działanie
Zanim jednak lider przystąpi do weryfikowania zaplanowanego projektu, musi nauczyć się zlecać zadania swojemu zespołowi. Delegowanie zawiera następujące etapy:
- Co?
- Należy jasno określić o jaką czynność chodzi.
- Komu?
Osoba, której delegowane jest zadanie powinna mieć na nią czas. Inną istotną kwestią jest, czy dany pracownik ma odpowiednie kompetencje do zrealizowania danej pracy. Ostatnia sprawa to wspomniane wcześniej rozwijanie jednostki. Warto zastanowić się także, który z pracowników skorzysta indywidualnie na zadaniu, czyli jakie odniesie korzyści. Największym pożytkiem jest z pewnością doskonalenie i samorozwój, ponieważ w przyszłości zdobyta wiedza może okazać się przydatna również dla pracodawcy.