Jak powinno wyglądać powierzenie zarządzania instytucją kultury

Data: 31-08-2015 r.

Organizator może powierzyć zarządzanie instytucją kultury osobie fizycznej lub prawnej. Powierzenie zarządzania wymaga zastosowania prawa zamówień publicznych (do wyboru zarządcy) oraz Kodeksu cywilnego (do umowy z zarządcą).

Powierzenie zarządzania następuje na podstawie art. 15a ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Przepis ten stanowi, że organizator może powierzyć zarządzanie instytucją kultury osobie fizycznej lub prawnej. Do wyboru zarządcy stosuje się przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.

Umowa o zarządzanie

 

Powierzenie zarządzania następuje na podstawie umowy o zarządzaniu instytucją kultury zawartej między organizatorem a zarządcą. Prawo przyznaje dużą swobodę w kształtowaniu tej umowy. Przede wszystkim nie musi to być kontrakt menedżerski. Przepisy ustawy nie określają także wzoru umowy, nie nakazują wydania takiego wzoru w drodze rozporządzenia. Niemniej istnieją istotne ograniczenie tej swobody – umowa musi zostać zawarta na czas określony, nie krótszy niż trzy lata. Ustawodawca uznał, że jest to minimalny okres czasu, który pozwala ocenić jakość i efektywność pracy zarządcy. Umowa o zarządzaniu instytucją kultury musi określać też warunki wynagradzania zarządcy uwzględniające zasadę równowagi świadczeń. Jej obowiązkowym elementem jest także opisanie sposobu podziału zysku oraz wprowadzenie do umowy kryteriów oceny pracy zarządcy oraz trybu przeprowadzania kontroli. Umowa powinna też zawierać zapisy o karach umownych z tytułu niewykonania lub nienależytego jej wykonania. Trzeba też pamiętać, że jest to umowa zawierana na czas nieokreślony. Dlatego ustawa nakazuje, aby zawierała przesłanki i tryb rozwiązywania umowy przed upływem terminu, na który została zawarta.

Przyjmuje się, że umowa o zarządzanie nie jest umową o pracę. Wynika taka interpretacja z art. 4 pkt 4ustawy prawo zamówień publicznych. Przepis ten stanowi, że nie stosuje się prawa zamówień publicznych do umów z zakresu prawa pracy. Skoro prawo zamówień publicznych ustawa musi być zastosowana do wyboru zarządcy, wynika z tego wniosek, że umowa z zarządcą nie jest umową o pracę.

Szczególne rozwiązania przewidziano dla przypadku, gdy zarządcą jest osoba prawna. Wtedy umowa powinna przewidywać, kto w jej imieniu będzie wykonywał czynności zarządu.

Tomasz Król, specjalista w zakresie prawa pracy

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 37722 )
Array ( [docId] => 37722 )