Kto może się ubiegać o status zakładu pracy chronionej
Status zakładu pracy chronionej może ubiegać się pracodawca, który łącznie spełnia następujące kryteria:
- prowadzi przez co najmniej 12 miesięcy działalność gospodarczą;
- zatrudnia nie mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy;
- przez okres co najmniej 6 miesięcy wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi:
- co najmniej 50%, a w tym co najmniej 20% ogółu zatrudnionych stanowią osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,
albo
- co najmniej 30% niewidomych lub psychicznie chorych, albo upośledzonych umysłowo zaliczonych do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;
4. obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy:
- odpowiadają przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy,
- uwzględniają potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniają wymagania dostępności do nich;
5. zapewnia doraźną i specjalistyczną opiekę medyczna, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne.
Spółdzielnia
Spółdzielnia socjalna, powstała w wyniku przekształcenia spółdzielni inwalidów lub spółdzielni niewidomych mającej status pracodawcy prowadzącego zakład pracy chronionej, uzyskuje status pracodawcy prowadzącego zakład pracy chronionej, jeżeli wystąpi z wnioskiem o nadanie takiego statusu w terminie 3 miesięcy od daty wpisu tej spółdzielni do Krajowego Rejestru Sądowego.