W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do wykonywanej pracy, nie niższą niż 14° C (287 K), chyba że nie pozwalają na to względy technologiczne. W pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18° C (291 K). Zgodnie natomiast z ustalonymi temperaturami obliczeniowymi ogrzewanych pomieszczeń, optymalna temperatura w pomieszczeniach pracy powinna wynosić 20° C (§ 134 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie).
Kiedy wniosek o zakup klimatyzatora jest uzasadniony
Zatem, jeżeli temperatura w pomieszczeniach pracy biurowej znacząco przekracza optymalną temperaturę do pracy (czyli 20° C), to pracownicy mają prawo zgłosić wniosek o podjęcie działań w kierunku jej obniżenia.
Należy jednak pamiętać, że pracodawca musi zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy przy wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki (art. 207 § 2 Kodeksu pracy). Dlatego też wybór sposobu, w jaki zapewni pracownikom optymalną temperaturę w pomieszczeniach pracy należy do niego (np. wentylacja mechaniczna, przenośne wentylatory).