Klimatyzacja w biurze – w czasie upałów może być konieczna

Data: 30-04-2013 r.

Zapewnienie w pomieszczeniach pracy odpowiedniej temperatury to jeden z wymaganych elementów bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Przepisy nie określają jednak ściśle pojęcia odpowiedniej temperatury.

W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do wykonywanej pracy, nie niższą niż 14° C (287 K), chyba że nie pozwalają na to względy technologiczne. W pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18° C (291 K). Zgodnie natomiast z ustalonymi temperaturami obliczeniowymi ogrzewanych pomieszczeń, optymalna temperatura w pomieszczeniach pracy powinna wynosić 20° C (§ 134 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie).

Kiedy wniosek o zakup klimatyzatora jest uzasadniony

Zatem, jeżeli temperatura w pomieszczeniach pracy biurowej znacząco przekracza optymalną temperaturę do pracy (czyli 20° C), to pracownicy mają prawo zgłosić wniosek o podjęcie działań w kierunku jej obniżenia.

Należy jednak pamiętać, że pracodawca musi zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy przy wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki (art. 207 § 2 Kodeksu pracy). Dlatego też wybór sposobu, w jaki zapewni pracownikom optymalną temperaturę w pomieszczeniach pracy należy do niego (np. wentylacja mechaniczna, przenośne wentylatory).

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26774 )
Array ( [docId] => 26774 )