Zbadania stanu trzeźwości pracownika co do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stawił się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy może zażądać kierownik zakładu pracy lub osoba przez niego upoważniona oraz sam pracownik. Do 1 lipca 2011 r., tj. do wejścia w życie nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, badania takiego mógł się domagać jedynie pracownik.
Badanie stanu trzeźwości pracownika (w tym badanie za pomocą alkomatu) przeprowadza uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego, natomiast zabiegu pobrania krwi dokonuje fachowy pracownik służby zdrowia. Z obecnego brzmienia przepisów ustawy wynika, że podmiotem uprawnionym do przeprowadzenia badania stanu trzeźwości pracownika (również za pomocą alkomatu) jest wyłącznie organ powołany do ochrony porządku publicznego, a nie pracodawca.