Jedną ze zmian, jaką przewidują nowe przepisy, to nałożenie na pracodawcę obowiązku sporządzenia świadectwa pracy, a nie jak jest obecnie tylko wydania pracownikowi takiego dokumentu.
Wydanie świadectwa pracy
Obecnie, jeżeli wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej w dniu rozwiązania umowy nie jest możliwe, pracodawca, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia upływu tego terminu, przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub tej osobie za pośrednictwem poczty albo doręcza je w inny sposób
Przepis ten ma być przeniesiony do Kodeksu pracy.
Niemniej jednak, zgodnie z proponowanymi zmianami, zostanie położony nacisk na przyczyny, które spowodowały brak możliwości wydania pracownikowi świadectwa pracy w dniu rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy. Będą musiały być to przyczyny natury obiektywnej, tak by wydawanie świadectwa w terminie późniejszym było rzeczywiście wyjątkiem, a nie regułą. Pominięte mają być natomiast kwestie związane ze sposobem doręczenia świadectwa pracy pracownikowi.
W przypadku śmierci pracownika – potrzebny będzie wniosek rodziny
Proponuje się również wprowadzenie do Kodeksu pracy przepisu stanowiącego, że w przypadku śmierci pracownika pracodawca wydaje świadectwo pracy tylko na pisemny wniosek członka rodziny zmarłego pracownika lub jego spadkobiercy w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Przepis ten będzie zatem odpowiadał obecnym regulacjom z rozporządzenia, z tym że zostanie uzupełniony w zakresie formy wniosku i terminu na jego złożenie.