Umowa zlecenia jest jedną z umów cywilnoprawnych, której regulację znajdziemy w Kodeksie cywilnym. Umowa ta, z racji tego, że nie jest obostrzona szczególnie zawiłymi wymaganiami formalnymi, jak również nie rodzi po stronie zleceniodawcy uciążliwych obowiązków, jest bardzo często zawierana zamiast umowy o pracę. Co więc należy zrobić, gdy wykonywana praca opiera się na stosunku zlecenia, lecz faktycznie odpowiada stosunkowi pracy?
Ustalenia czy wykonywane świadczenie odpowiada stosunkowi pracy czy stosunkowi zlecenia dokonuje sąd. Każdy przypadek wymaga wnikliwej analizy treści umowy oraz sposobu jej wykonywania, gdyż nazwanie umowy przez strony „umową zlecenia” nie przesądza o charakterze danego stosunku i nie stanowi przeszkody do zakwalifikowania jej jako umowy o pracę. Doktryna i orzecznictwo opowiada się także za badaniem, w razie sporu, jaka była rzeczywista wola stron umowy.
Aby dana umowa zlecenia została sklasyfikowana jako umowa o pracę, niezbędne jest ustalenie, że przeważający charakter w tej umowie mają cechy istotne i znamienne dla umowy o pracę. Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego, cechami przesądzającymi, że dana umowa odpowiada umowie o pracę będą np.: osobiste wykonywanie pracy, podporządkowanie pracownika, a także świadczenie tej pracy w warunkach obciążenia podmiotu zatrudniającego ryzykiem prowadzenia zakładu pracy.