Do sporządzania planu urlopów zobowiązany jest pracodawca. W praktyce jednak rzadko zdarza się, że sporządzeniem planu pracodawca zajmuje się osobiście, w szczególności gdy firma liczy kilkudziesięciu lub nawet kilkuset pracowników. Niezależnie od wielkości firmy pracodawca ma prawo polecić wykonanie takiego planu innej osobie.
Najczęściej spotyka się sytuacje, w których to kierownicy działów lub brygadziści są odpowiedzialni za zebranie wniosków pracowników i ułożenie planu urlopów w taki sposób, by cały dział mógł normalnie funkcjonować w czasie urlopu poszczególnych pracowników.
Sporządzony przez kierownika, brygadzistę lub inną upoważnioną osobę plan urlopów podlega zatwierdzeniu przez:
- pracodawcę (jeśli jest osobą fizyczną) lub
- osobę reprezentującą pracodawcę (w przypadku gdy pracodawca nie jest osobą fizyczną), np. prezesa lub wiceprezesa zarządu, dyrektora regionalnego, bądź
- osobę wyznaczoną przez pracodawcę do prowadzenia spraw pracowniczych, np. głównego specjalistę w dziale kadr.
Zatwierdzenie planu urlopów ma na celu przede wszystkim dokonanie ostatecznej kontroli, czy udzielenie urlopów w terminach wskazanych w planie (lub planach poszczególnych działów) będzie możliwe bez potrzeby ograniczania pracy całego zakładu oraz czy odbywa się zgodnie z prawem.
Kontrola PIP
Prawidłowość ustalenia wymiaru urlopu, a także sposób i termin jego udzielenia, podlega kontroli inspektora pracy. W trakcie kontroli inspektor może zażądać okazania planu urlopów. Pracodawca, który pomimo obowiązku utworzenia planu urlopów nie utworzył go, może spodziewać się wystąpienia inspektora zobowiązującego go do ustalenia planu. Inspektor pracy nie może za brak planu urlopów wręczyć pracodawcy mandatu.