Seat Leon I generacji produkowany był w latach 1999-2005 jako 5-drzwiowa odmiana hatchback modelu Toledo. O ile jednak Toledo było klasycznym sedanem, Leon prezentował się bardziej agresywnie i adresowany był do młodszych kierowców lubiących ostrzejszą, szybszą jazdę. W 2005 roku zaprezentowany został Leon II generacji, który bazuje na płycie podłogowej Volkswagena PQ35. Seata Leona II generacji zaprojektował znany projektant Walter de Silva.
W 2009 roku Leon II przeszedł face lifting. Seat Leon to rynkowy konkurent takich aut kompaktowych, jak: VW Golf, Opel Astra, Citroen C4, Peugeot 308, Renault Megane, Skoda Octavia, Toyota Auris, Honda Civic, Fiat Bravo oraz Kia Ceed i Hyundai i30. Leon II generacji występuje wyłącznie z pięciodrzwiowym nadwoziem hatchback. Spokrewniony z Leonem II jest także minivan Seat Altea/Altea XL.
Wadą Seata Leona są nietrwałe lakiery, łatwo niszczące się i podatne na zarysowania plastiki oraz przeciętne spasowanie elementów wnętrza. Auto ma także niezbyt wielki na tle konkurencji bagażnik. Jeżeli więc szukamy pakownego auta rodzinnego, lepszym wyborem będzie inne auto grupy VW, np. Skoda Octavia, wykorzystująca tą samą co Leon, technikę VW Golfa.
Zaletą jest bez wątpienia dobre prowadzenie auta oraz korzystne ceny, szczególnie na tle np. VW Golfa czy Audi A3, czyli kuzynów z koncernu VW. Także utrzymanie Leona nie powinno zrujnować nam portfela, szczególnie, że auto bazuje na sprawdzonej technice VW, dzięki czemu części zamienne nie są bardzo drogie, zaś są łatwo dostępne zarówno oryginalne jak i tańsze zamienniki. Wadą Leona jest słabe wyciszenie kabiny pasażerskiej oraz widoczność w Leonie II generacji.