Seat Leon

Kategoria: Autosegment C
Autor: Mieszkowski Piotr
Data: 30-06-2012 r.

Seat Leon to typowy hatchback segmentu C, czyli auto klasy niższej średniej. I generacja Leona zaprezentowana została w 1999 roku, jako odmiana hatchback modelu Toledo. Seat Leon II generacji ujrzał światło dzienne w 2005 roku, zaś w 2009 roku przeszedł face lifting. Seat Leon to kuzyn VW Golfa, którzy wykorzystuje jego płytę podłogową i podzespoły. Ma jednak bardziej sportowy charakter.

Seat Leon I generacji produkowany był w latach 1999-2005 jako 5-drzwiowa odmiana hatchback modelu Toledo. O ile jednak Toledo było klasycznym sedanem, Leon prezentował się bardziej agresywnie i adresowany był do młodszych kierowców lubiących ostrzejszą, szybszą jazdę. W 2005 roku zaprezentowany został Leon II generacji, który bazuje na płycie podłogowej Volkswagena PQ35. Seata Leona II generacji zaprojektował znany projektant Walter de Silva.

W 2009 roku Leon II przeszedł face lifting. Seat Leon to rynkowy konkurent takich aut kompaktowych, jak: VW Golf, Opel Astra, Citroen C4, Peugeot 308, Renault Megane, Skoda Octavia, Toyota Auris, Honda Civic, Fiat Bravo oraz Kia Ceed i Hyundai i30. Leon II generacji występuje wyłącznie z pięciodrzwiowym nadwoziem hatchback. Spokrewniony z Leonem II jest także minivan Seat Altea/Altea XL.

Wadą Seata Leona są nietrwałe lakiery, łatwo niszczące się i podatne na zarysowania plastiki oraz przeciętne spasowanie elementów wnętrza. Auto ma także niezbyt wielki na tle konkurencji bagażnik. Jeżeli więc szukamy pakownego auta rodzinnego, lepszym wyborem będzie inne auto grupy VW, np. Skoda Octavia, wykorzystująca tą samą co Leon, technikę VW Golfa.

Zaletą jest bez wątpienia dobre prowadzenie auta oraz korzystne ceny, szczególnie na tle np. VW Golfa czy Audi A3, czyli kuzynów z koncernu VW. Także utrzymanie Leona nie powinno zrujnować nam portfela, szczególnie, że auto bazuje na sprawdzonej technice VW, dzięki czemu części zamienne nie są bardzo drogie, zaś są łatwo dostępne zarówno oryginalne jak i tańsze zamienniki. Wadą Leona jest słabe wyciszenie kabiny pasażerskiej oraz widoczność w Leonie II generacji.

Nowy Seat Leon w podstawowej wersji wyposażenia E1N 2012 z silnikiem benzynowym 1.4 85 KM kosztuje 47 690 zł zaś z dołożoną do tej wersji instalacją gazową 51 480 zł. Leon Style z silnikiem benzynowym 1.4 TSI 125 KM kosztuje 69 897 zł, zaś wersja Reference ze znanym z aut grupy VW silnikiem wysokoprężnym 1.6 TDI 105 KM, to koszt rzędu 65 736 zł. Najdroższa, sportowa odmiana Cupra z silnikiem benzynowym 2.0 TSI 265 KM kosztuje 104 074 zł.

Używane Leony I generacji kosztują od ok. 10 tys. zł za auta z 2000 roku, do nawet 27 tys. zł za auta z końcówki produkcji, czyli roku 2005. Szukając używanego Leona bądźmy jednak ostrożni, gdyż wiele dostępnych na rynku aut pochodzi z indywidualnego importu i ma za sobą powypadkową przeszłość, oraz często cofane liczniki, a więc tak naprawdę ogromne przebiegi. Ceny używanych Leonów II generacji zaczynają się od ok. 27 tys. zł za auta z 2006 roku, przez ok. 40-45 tys. zł za auta dwuletnie z 2010 roku. Nie jest tutaj jednak problemem znalezienie używanego egzemplarza zadbanego z pierwszej ręki, kupionego w polskim salonie.

oprac. PM na podstawie: Samar, Autocentrum, Otomoto.pl

Mieszkowski Piotr

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 27478 )
Array ( [docId] => 27478 )