Pierwsza generacja Volvo S40 wytwarzana była w Holandii wspólnie z japońską firmą Mitsubishi, zaś auto było spokrewnione z Mitsubishi Carisma. Druga generacja Volvo S40 opracowana została przez Volvo wspólnie z Fordem i powstaje w Belgii, w wersjach sedan S40 oraz kombi V50. Do zalet Volvo S40 zaliczane są dobra ergonomia, wydajna wentylacja i ogrzewanie oraz świetne właściwości jezdne. Minusem modelu jest słaba widoczność i duże zużycie paliwa.
Konkurentami Volvo S40 są: Alfa Romeo 159, BWM serii 3, Mercedes klasy C oraz inne auta segmentu D, jak m.in.: Volkswagen Passat, Opel Insignia, Honda Accord, Toyota Avensis, Ford Mondeo, Seat Exeo, Skoda Superb II, Renault Laguna, Citroen C5, Peugeot 508, Mazda 6, Hyundai i40 oraz Kia Optima.
Żeby stać się w Polsce właścicielem nowego Volvo S40 w podstawowej odmianie Kinetic z nadwoziem sedan i silnikiem benzynowym 2.0 145 KM, zapłacić trzeba 82 600 zł, a z mocniejszym silnikiem 2.5 230 KM T5 z automatem Geatronic 129 200 zł. Wersja Kinetic z silnikiem wysokoprężnym 1.6 115 KM D2 kosztuje 85 700 zł, 2.0 150 KM D3 z automatem 99 700 zł, zaś 2.0 177 KM 100 900 zł.