Jak wybrać monitor do obróbki zdjęć

Kategoria: Obróbka zdjęć
Autor: Wojciechowski Paweł
Data: 08-04-2012 r.

Każdy z nas dysponuje jakimś monitorem. Jest to zapewne monitor zakupiony nie z przeznaczeniem do obróbki zdjęć. Kupując monitor do gier czy prac biurowych zazwyczaj patrzymy na inne parametry niż wybierając monitor do postprocessingu zdjęć. Postaram się przybliżyć na jakie cechy powinno się zwrócić uwagę wybierając monitor dla fotografa czy fotoamatora.

Typ matrycy

W tej chwili najpopularniejsze typy matryc to TN, VA i IPS. W przypadku matryc VA mamy do czynienia z różnym nazewnictwem ze względu na patenty jakie różne firmy posiadają. Są matryce MVA, PVA, S-PVA i pewnie jeszcze inne wymyślne nazwy dla tego samego typu matrycy. Do obróbki zdjęć według mnie zupełnie nie nadają matryce typu TN. Nie osiągają one takich parametrów, które pozwalają na uzyskanie szerokiego spektrum kolorów.

Najniższe modele tego typu matryc nawet nie są w stanie wyświetlić jednolicie kolorów na całej swojej powierzchni. Często występują przebarwienia. Nie na prawimy tego kalibracją.

Powinniśmy się skupić na matrycach typu VA i IPS. Z matrycami IPS jedynie bywa problem z ilością szczegółów w ciemnych partiach obrazu dlatego przy oglądaniu monitora tego typu warto na to zwrócić uwagę.

Wielkość matrycy

W chwili obecnej najczęściej kupuje się monitory o wielkości matrycy 23 czy 24 cale. W przypadku obróbki zdjęć bardzo ważna jest wielkość przestrzeni roboczej ze względu na interfejs programów graficznych. W tego typu oprogramowaniu zazwyczaj palety narzędzi zajmują dosyć dużo miejsca, więc na samo zdjęcie pozostaje niewiele miejsca.

Więc jaką wielkość matrycy wybrać? Powinniśmy patrzeć na wielkość matrycy w połączeniu z jej rozdzielczością. W przypadku matrycy 24 cale rozdzielczość powinna wynosić przynajmniej 1980x1050. Przy tej wielkości matrycy gorąco bym polecał konfigurację dwumonitorową najlepiej z monitorów tej samej marki. W przypadku matryc większych, na przykład 27 cali, rozdzielczość matrycy powinna wynosić 2536x2048.

 

Odwzorowanie kolorów

Znakomita większość monitorów obecnie doskonale odwzorowuje przestrzeń barw sRGB. Do obróbki zdjęć jest to niestety nie wystarczające. Zazwyczaj pracując nad zdjęciami pracuje się w przestrzeni Adobe RGB lub zapewniającej jeszcze większe spektrum kolorów ProPhoto RGB.

Przy monitorach z górnej półki przeznaczonej dla fotografów często producenci podają w jakim stopniu w procentach dany monitor odwzorowuje daną przestrzeń barw (najczęściej Adobe RGB). Warto zwrócić uwagę na ten parametr.

Kontrast czy jasność

Często producenci monitorów chwalą się wartością kontrastu podawaną nawet w milionach do jednego. Niestety jest to najczęściej parametr tylko marketingowy. Każdy producent liczy kontrast w sobie tylko znany sposób i nawet nie jesteśmy w stanie porównać tych wartości między sobą, ponieważ nie wiemy czy są liczone w ten sam sposób. Mamy tutaj dokładnie sytuację jak na aukcji: kto da więcej.

Ważniejszym parametrem monitora jest jego maksymalna jasność wyrażona w kandelach na metr kwadratowy. Im większa jasność monitora tym większe wartości kontrastu jest w stanie osiągnąć. Powinniśmy wybierać monitor, który ten parametr ma o wartości wyższej niż 250 cd/m kw.

Złącza

Do obróbki zdjęć powinniśmy podłączać monitor tylko poprzez złącze cyfrowe. Powinniśmy sprawdzić jakimi złączami dysponuje nasz komputer i pod tym względem dobrać monitor. Przejściówki z jednego złącza na drugie nie są dobrym pomysłem bo kiepskiej jakości przejściówki mogą albo zniekształcać obraz albo nie wykorzystać pełnych parametrów monitora.

Wojciechowski Paweł

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 27857 )
Array ( [docId] => 27857 )