Segregacja śmieci - zmiany od 2013 r.
Na skutek zmian wprowadzonych w styczniu 2012 r. w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, obowiązek utrzymania czystości i odpowiedzialność za odpady spocznie na samorządach gminnych. Samorządy mają 18 miesięcy na przygotowanie się do zmian. Ustawa zacznie funkcjonować od 1 lipca 2013 roku.
Do tego czasu gminy muszą wyłonić, na drodze przetargu, wykonawcę – firmę wywozową, przygotować odpowiednią ilość oznakowanych pojemników na śmieci oraz ustalić stawki.
W jaki sposób ustawa zmotywuje leniwych do segregacji
Programy ekologiczne, dyskusja w mediach na temat konieczności recyklingu – łagodne metody perswazji nie pomogły: zaledwie 20% mieszkańców miast oddziela surowce wtórne od reszty śmieci i segreguje je zgodnie z zaleceniami. W związku z tym pora na restrykcje.
W połowie 2013 roku każda gmina wybierze w przetargu firmę, która obsługiwać ma wszystkich jej mieszkańców. Obywatel będzie musiał podpisać umowę na wywóz śmieci obowiązkowo i uiszczać kwotę wyznaczoną przez gminę.