Dotacje dla samorządu: Zakopane buduje ekologiczną markę

Data: 02-05-2013 r.

Zakopane chce być najbardziej ekologiczną marką w Polsce. Posłuży temu nie tylko wzorowa gospodarka odpadami. Dofinansowanie pójdzie także na bezemisyjną komunikację. Do 2020 r. stolica polskich Tatr, dziś cierpiąca z powodu smogu i korków, chce zostać najbardziej ekologiczną marką w Polsce.

Mają temu służyć m.in. kolejne inwestycje w geotermię, parking park&ride z wypożyczalnią aut elektrycznych, stacje do ich ładowania, a także taksówki na prąd.

Komunikacja pod prądem

Zakopane już testuje jako taksówki elektryczne auta. Władze miasta chcą pozyskać unijne dotacje, z których zamierzają m.in. kupić całą flotę aut elektrycznych, a także zbudować sieć stacji do ich ładowania. Część tych samochodów jeździłaby jako taksówki, a część trafiłaby do wypożyczalni dla turystów i wczasowiczów, która stanęłaby przy wjeździe do miasta, przy planowanym tam parkingu Park&Ride. Turyści mieliby zostawiać na nim swoje auta i przesiadać się tam do komunikacji miejskiej czy do wypożyczonych elektrycznych aut. By zachęcić do korzystania z nich, władze miejskie rozważają udostępnienie użytkownikom pojazdów na prąd stacji do ich ładowania za darmo.

Niezależnie od tego władze Zakopanego chcą też, wiosną tego roku, przetestować autobusy elektryczne. Gdyby ich testy wypadły pomyślnie, zakopiański samorząd ma pozyskać całą flotę takich autobusów, być może w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, i wprowadzić je do komunikacji miejskiej w tym mieście. Miałyby one m.in. dowozić turystów, wczasowiczów czy narciarzy do najbardziej popularnych miejsc, np. do Kuźnic, do dolnej stacji kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Zaś docelowo obsługiwać całą komunikację publiczną w stolicy Tatr i jej okolicach.

 

Smog przestanie odstraszać

To wszystko w ramach projektu „EKO Zakopane – Smart City”. Jego nadrzędnym celem jest usprawnienie funkcjonowania miasta, efektywne zarządzanie nieodnawialnymi zasobami, podniesienie jakości życia mieszkańców i komfortu pobytu dla turystów, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Cechą tego typu projektów jest kompleksowe, całościowe lub innymi słowy systemowe podejście do funkcjonowania ośrodków miejskich, działania na wielu polach, w wielu dziedzinach, wzajemnie uzupełniające się.

W Zakopanem ma to doprowadzić m.in. do tego, przy wykorzystaniu właśnie geotermii i elektrycznych pojazdów, by w mieście zmniejszyły się korki i zniknął z niego zimowy smog, którego przyczyną są piece i kotłownie węglowe oraz spaliny z aut. Te pierwsze miałoby zastąpić ogrzewanie geotermalne (już stosowane w Zakopanem na dużą skalę), a samochody elektryczne, jak wiadomo, spalin nie emitują.

To jest dla tego miasta tak ważne, bo smog odstrasza zimą od stolicy Tatr wielu turystów i narciarzy. Chodzi też jednak o to, by powietrze było w nim czystsze i przez pozostałą część roku, by Zakopane zaczęło uchodzić za najbardziej ekologiczne miasto w Polsce. To ma mu pomóc w przyciąganiu gości. Samochody elektryczne, także te wypożyczane, miałyby ich wabić nie tylko swą „ekologicznością” (nie emitują spalin, zużywają mniej energii i poruszają się dużo ciszej niż auta spalinowe), ale także z uwagi na bardzo niski koszt ich eksploatacji (na 100 km „spalają” średnio prąd za około 5 zł).

Władze Zakopanego liczą, że w ten sposób staną się prekursorem nowego trendu w polskich miastach – tzw. smart city, że to pomoże im także w promocji miasta. Do udziału w projekcie „EKO Zakopane – smart city” zaprosiły m.in. Tatrzański Park Narodowy, Geotermię Podhalańską, Polskie Koleje Górskie i Tatrzańską Izbę Gospodarczą.

Jacek Krzemiński

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Pięć pytań o ewidencję w BDO – poznaj odpowiedzi!

pobierz

Odpady opakowaniowe po środkach niebezpiecznych – jak je rozróżnić

pobierz

Nowe zasady dotyczące magazynowania odpadów

pobierz

Obowiązujące zasady audytu środowiskowego

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 24560 )
Array ( [docId] => 24560 )