Telemedycyna wyznaczy kierunek rozwoju placówek

Data: 20-12-2016 r.

Warto wykorzystać sytuację, kiedy nowe technologie są rozpowszechnione, a pacjenci i placówki medyczne szeroko z nich korzystają. Zamiast inwestować w „betonową” infrastrukturę medyczną powinniśmy wydawać na rozwijające się na rzecz medycyny nowe technologie. Będzie to tańsze i efektywniejsze. Zobacz, co można zrobić w tej dziedzinie.

Raport firmy doradczej PwC „Pacjent w świecie cyfrowym, czyli jak nowe technologie zmieniają rynek usług medycznych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej” zapowiada czekający nas przełom technologiczny w ochronie zdrowia. Ochrona zdrowia nowej generacji w coraz większym zakresie będzie świadczyła usługi zdalnie, w domu pacjenta, w specjalnych punktach usługowych, a nawet w aptekach, drogeriach, czy placówkach nowoczesnego handlu. W coraz większym stopniu będzie korzystać z urządzeń mobilnych, dedykowanych aplikacji czy telekonsultacji.  Dla krajów naszego regionu rozwiązania telemedyczne stwarzają szansę na dorównanie bardziej rozwiniętym krajom Europy Zachodniej. W wyścigu inwestycyjnym kraje biedniejsze są z góry skazane na porażkę. Natomiast odejście od inwestowania w kosztowną infrastrukturę, na rzecz bardziej efektywnych i tańszych rozwiązań telemedycznych wyrównuje szanse. Rynek ochrony zdrowia w Europie Środkowo-Wschodniej będzie się rozwijać właśnie w kierunku wytyczanym przez nowe technologie oraz rozwiązania telemedyczne.

Reaguj na szybko zmieniający się rynek

PwC dostrzega lokomotywę postępu technologicznego w placówkach prywatnych. Przede wszystkim dlatego, że szybciej niż publiczne reagują na zmieniający się rynek oraz potrzeby pacjenta. Dostawcy usług medycznych, żeby nie utracić miejsca na rynku lub nie obniżyć rentowności, będą musieli wprowadzać nowinki technologiczne. Odbije się to na całym, wielopodmiotowym systemie ochrony zdrowia,

Zdaniem analityków PwC za takim poglądem przemawia względnie wysoka wartość rynku prywatnych usług zdrowotnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Wynosi ona obecnie 13,9 mld euro, z czego największy jest rynek Polski, wyceniany na 5 mld euro. Jest to 36% wartości całego regionu.

Kwoty mogą robić wrażenie, lecz wyrażana w procentach dynamika ich wzrostu pokazuje kierunek: pacjenci zostawiają coraz więcej pieniędzy w placówkach prywatnych. W naszym regionie dynamika wzrostu wydatków prywatnych na ochronę zdrowia wynosi 6% rocznie i jest blisko dwa razy szybsza niż wydatków publicznych.

Wykorzystaj efekt skali

Również system publicznej ochrony zdrowia oraz jego pacjenci mogą – i powinni – być beneficjentami rewolucji technologicznej. Właśnie w przypadku sektora publicznego rozwiązania telemedyczne mogłyby wykorzystać efekt skali i przynieść znaczące oszczędności dla placówek medycznych oraz korzyści dla pacjentów, np. poprawę dostępu do ochrony zdrowia, właściwe kierowanie ruchu pacjentów, łatwiejszy dostęp do lekarzy specjalistów, szybką i skuteczną rehabilitację. Kłopot w tym, że na razie nowoczesne rozwiązania, którymi dysponuje już wiele placówek publicznych, nie tworzą kompleksowej reformy ochrony zdrowia. PwC odnotowuje jednak, że w Polsce w tym roku, publiczny płatnik rozpoczął finansowanie procedur telekardiologii i telegeriatrii.

Zmiany będą zauważalne przede wszystkim w tych dziedzinach rynku medycznego, w których nowe technologie są już dostępne, a zarazem jest największy udział prywatnego finansowania. Będziemy mogli je zaobserwować przede wszystkim w takich specjalnościach, jak podstawowa opieka zdrowotna, ambulatoryjna opieka specjalistyczna, diagnostyka, rehabilitacja i usługi dla seniorów. Dzisiaj prywatne wydatki na leczenia ambulatoryjne wynoszą ponad 40% ogółu wydatków w tym segmencie. Bardzo istotne są też w diagnostyce, rehabilitacji, czy opiece długoterminowej.

PwC przekonuje, że na rynku jest wiele podmiotów gotowych inwestować w telemedycynę: sieci przychodni oferujących abonamenty medyczne, ubezpieczyciele, indywidualni lekarze, firmy farmaceutyczne, czy firmy technologiczne. Jednak dostawcy usług medycznych muszą być przygotowani nie tylko na dynamiczny rozwój nowych technologii, ale i zmieniające się wymagania pacjentów. Są oni coraz bardziej świadomi chorób i procesów leczenia. Sami szukają dostępu do wiedzy medycznej i ją znajdują, choćby w Internecie. Kiedy chcą odwiedzać wybranego przez siebie specjalistę, sprawdzają na forach, czy jest ceniony przez innych pacjentów. Dlatego małe praktyki lekarskie, które są w stanie zaoferować pacjentowi zindywidualizowane podejście i ciągłość opieki sprawowanej przez tego samego lekarza, w całym okresie leczenia są atrakcyjną i spersonalizowaną alternatywą dla dużych sieci placówek.

Bogdan Kowalski, ekspert z zakresu ochrony zdrowia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Ochrona danych osobowych w gabinecie lekarskim – przygotuj się do dużych zmian

pobierz

Elektroniczna dokumentacja medyczna

pobierz

Jak zarządzać ryzykiem w ujęciu ISO 9001:2015

pobierz

Jak przygotować raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ Nowy obowiązek dla kierownika

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39864 )
Array ( [docId] => 39864 )