Jak zmniejszyć w przychodni liczbę tzw. pustych wizyt

Kategoria: Pacjent
Data: 20-09-2016 r.

Mazowiecki oddział wojewódzki NFZ uruchomił pilotaż systemu, który wysyła powiadomienia sms o zbliżającym się terminie wizyty. Dzięki tej usłudze pacjenci mogą łatwiej odwołać wizytę, a placówkom medycznym pozwoli to efektywnie wykorzystać czas pracy lekarzy, oszczędzi czas oraz zmniejszy stres innych oczekujących na przyjęcie. Placówki nie ponoszą w związku z tym kosztów, bo system korzysta z danych o kolejkach, które obowiązkowo przekazują do NFZ.

System bazuje na danych o planowanych wizytach pacjentów (dane pacjenta, dane kontaktowe – numer telefonu, miejsce wykonywania świadczeń, telefon do rejestracji), które przychodnie przekazują do NFZ. Dane gromadzone są na serwerze NFZ i na ich podstawie system wysyła sms do pacjentów na ich telefony komórkowe. Pacjenci otrzymują wiadomość z numerem telefonu w jej treści, gdy wizyta – z konkretnych przyczyn – nie może dojść do skutku.

 

- Pilotaż będzie trwać trzy miesiące. Obecnie obejmuje endokrynologię, kardiologię, onkologię i ortopedię – informuje Andrzej Troszyński, rzecznik prasowy mazowieckiego oddziału wojewódzkiego NFZ. – Właśnie w tych czterech specjalnościach zaobserwowaliśmy największą liczbę niezrealizowanych wizyt.

Tylko w pierwszym kwartale 2016 roku pacjenci nie odwołali wizyt i nie przyszli do lekarzy specjalistów ponad 8,5 tys. razy. – Obawiamy się, że w przypadku utrzymania tego trendu w roku zrealizujemy ok. 35 tys. porad medycznych – mówi rzecznik prasowy MOW NFZ.

Pacjenci najczęściej nie odwołują wizyt w poradniach onkologicznych. Nie ma problemu nieodwołanych wizyt w przypadku zabiegów interwencyjnych i operacji wad wrodzonych serca u dzieci. Także pacjenci wymagający wszczepienia zastawek serca lub wideotorakoskopowej ablacji w ciężkim migotaniu przedsionków zgłaszają się na planowe zabiegi. Gorzej już wygląda sytuacja w poradniach kardiologicznych. Spośród 74 688 oczekujących na umówiony termin wizyty nie przyszło 7841 pacjentów.

Gdy poradnia wysyła sms, który przypomina o terminie wizyty, zmniejsza się odsetek pacjentów, którzy nie zgłaszają się na wizytę i nie informują o tym wcześniej - wynika z badań ankietowych przeprowadzonych przez MOW NFZ w przychodniach w maju.

Wdrożenie systemu powiadamiania jest przede wszystkim korzystne dla zdrowia pacjenta, gdyby zapomniał o ważnej wizycie u lekarza. Inne korzyści istotne dla placówek medycznych to zmniejszenie liczby tzw. pustych wizyt oraz skrócenie czasu oczekiwania na poradę. Wdrożenie narzędzia, które wspomaga placówki medyczne w komunikacji z pacjentem to także efektywne wykorzystanie infrastruktury informatycznej, którą dysponuje NFZ.

Trudno dziś przewidzieć, czy z doświadczeń mazowieckiego NFZ zechcą skorzystać dyrektorzy z innych regionów. To ich suwerenna decyzja. Wprowadzony przez mazowiecki oddział NFZ system powiadamiania jest wsparciem przychodni w ich komunikacji z pacjentami.- Liczymy na współpracę z placówkami i spodziewamy się, że w jej wyniku będą one wprowadzać podobny mechanizm – tłumaczy Andrzej Troszyński. - Na pewno po trzech miesiącach sprawdzimy, co można poprawić, czy zmienić. Być może poszerzymy system powiadamiania o następne specjalizacje.

Magdalena Pokrzycka-Walczak, dziennikarka, ekspert z zakresu ochrony zdrowia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Ochrona danych osobowych w gabinecie lekarskim – przygotuj się do dużych zmian

pobierz

Elektroniczna dokumentacja medyczna

pobierz

Jak zarządzać ryzykiem w ujęciu ISO 9001:2015

pobierz

Jak przygotować raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ Nowy obowiązek dla kierownika

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39496 )
Array ( [docId] => 39496 )