Kontakt z organem rejestrowym przez profil zaufany ePUAP

Kategoria: Zarządzanie
Data: 02-05-2013 r.

Podmioty lecznicze wykonujące działalność leczniczą do tej pory kontaktowały się z wojewodą, izbą lekarską lub pielęgniarską tylko w formie papierowej. Aktualnie wszelkie wnioski i zmiany muszą składać jedynie w formie internetowej m.in. przez profil zaufany ePUAP.

Ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej stanowi, że wszystkie podmioty lecznicze i osoby prowadzące praktykę zawodową co najmniej raz w roku muszą skontaktować się z organem rejestrowym - wojewodą lub izba lekarską czy pielęgniarską.

Do końca marca 2013 r. była dopuszczana tylko forma papierowa tego kontaktu. Po tym terminie podmioty lecznicze, kontaktując się z organami rejestrowymi w celu złożenia wniosku o wpis podmiotu do rejestru, wprowadzenia zmian w tym wpisie lub choćby przesłania potwierdzenia posiadania aktualnej polisy OC, muszą skorzystać z opcji internetowej.

Jeżeli podmiotywykonujące działalność leczniczą chciały cokolwiek zmienić w księdze rejestrowej, będzie zmuszone zrobić z wykorzystaniem certyfikatu podpisu elektronicznego albo bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP.

Podmioty lecznicze mające zaufany profil ePUAP, mogą współpracować dzięki niemu z organami rejestrowymi. Od wielu miesięcy mają także możliwość kontaktowania się z urzędami marszałkowskimi, urzędami miejskimi czy nawet powiatowymi stacjami sanitarno-epidemiologicznymi i Narodowym Funduszem Zdrowia.

Ponadto mogą z niego korzystać do celów prywatnych, np. składając wnioski w sprawach obywatelskich (dowód osobisty, korespondencja z urzędem, publiczną uczelnią wyższą).

Placówki medyczne niebędące przedsiębiorcami np. SPZOZ są zobowiązane do wdrożenia rozwiązań pozwalających pacjentom na komunikowanie się z nim przez profil zaufany ePUAP w celu wydania kopii dokumentacji medycznej, złożenia zażalenia, skargi czy innego wniosku kierowanego do kierownika takiego podmiotu.

Od momentu zaufania profilu ważność tego zaufania trwa 2 lata i w ciągu tego czasu można nieograniczoną liczbę razy kontaktować się ze wszystkimi urzędami i instytucjami publicznymi, które współtworzą platformę ePUAP.

Podstawa prawna:

  • ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. nr 112, poz. 654 ze zm.),
  • rozporządzenie ministra zdrowia z 29 września 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru (Dz.U. nr 221, poz. 1319 ze zm.).

Piotr Karniej, dr nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Ochrona danych osobowych w gabinecie lekarskim – przygotuj się do dużych zmian

pobierz

Elektroniczna dokumentacja medyczna

pobierz

Jak zarządzać ryzykiem w ujęciu ISO 9001:2015

pobierz

Jak przygotować raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ Nowy obowiązek dla kierownika

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 29809 )
Array ( [docId] => 29809 )