3 przesłanki do utworzenia świetlicy w szkole 

Data: 19-07-2013 r.

Szkoła wykonuje działania opiekuńcze odpowiednio do istniejących potrzeb. Zanim dyrektor zdecyduje, w jakim zakresie należy podjąć działania opiekuńcze i czy utworzyć świetlicę w szkole, trzeba rozpoznać rzeczywiste potrzeby uczniów.  

Dużą rolę w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb uczniów i podjęciu działań na rzecz zorganizowania im opieki i pomocy może odegrać wychowawca klasy, ponieważ:

 
  1. zna uczniów, ich potrzeby, trudności, problemy,
  2. zna ich środowisko domowe, ma dobre rozeznanie sytuacji materialnej i życiowej uczniów,
  3. wie jakie otrzymują oceny, jakie mają trudności w nauce, zainteresowania,
  4. nawiązuje z uczniami bliskie kontakty, zdobywa ich zaufanie i sympatię,
  5. omawia z uczniami ważne dla nich sprawy, interesuje się ich problemami, dyskutuje, wyciąga wnioski.

Zapewnienie uczniom możliwości korzystania ze świetlicy stanowi realizację statutowych zadań szkoły. Szkoła organizuje dla uczniów świetlicę, jeżeli z rozpoznania potrzeb uczniów wynika, że są wśród nich tacy, którzy:

  1. muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na:

  • czas pracy lub niewydolność wychowawczą ich rodziców (prawnych opiekunów),

  • organizację dojazdu do szkoły (oczekiwanie na przyjazd autobusu odwożącego uczniów do domu po zakończonych zajęciach),

  • inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniom opieki w szkole

  1. czekają na zajęcia pozalekcyjne, zajęcia w ramach udzielanej im pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

  2. mają po lekcjach inne zajęcia, np. zebranie samorządu uczniowskiego.

Szkoła powinna poinformować rodziców o możliwości korzystania ze świetlicy i zachęcić do zapisania dziecka, szczególnie w przypadkach gdy rozpoznane potrzeby opiekuńcze dziecka wskazują na taką konieczność np. brak warunków do nauki w domu.

Bożena Winczewska, kuratorium oświaty


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 29886 )
Array ( [docId] => 29886 )