Oświetlenie terenu szkoły musi zapewniać bezpieczeństwo 

Data: 19-11-2013 r.

Teren szkoły powinien być ogrodzony i właściwie oświetlony. Podstawowym celem oświetlenia jest przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa osobom, które przebywają w oświetlanym obszarze. Jeśli te warunki są spełnione, wówczas możemy powiedzieć, że dany teren jest oświetlony prawidłowo.

Właściwe natężenie światła należy zapewnić nie tylko w salach lekcyjnych i innych pomieszczeń szkolnych, ale także na terenach wokół budynków należących do szkoły. Dojścia i dojazdy do budynków powinny mieć zainstalowane oświetlenie elektryczne, zapewniające bezpieczne ich użytkowanie po zapadnięciu zmroku. Wejście do budynku i do każdej klatki schodowej powinno mieć elektryczne oświetlenie zewnętrzne.

Dyrektor szkoły:

 
  • niezależnie od oświetlenia dziennego zapewnia oświetlenie elektryczne o parametrach zgodnych z Polskimi Normami,
  • zapewnia systematyczne kontrole stanu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Dyrektor szkoły
zobowiązany jest zadbać, aby w szkole funkcjonowało prawidłowe oświetlenie terenów należących do szkoły:
  • boiska szkolnego,
  • placu zabaw,
  • terenów rekreacyjnych,
  • innych obiektów należących do szkoły oraz terenu wokół budynków szkolnych:
    - przejść,
    - dróg dojazdowych,
    - chodników,
    - przy wszystkich wejściach do budynku i do każdej klatki schodowej.

Prawidłowe oświetlenie zależy przede wszystkim od jego przeznaczenia: inne cechy powinno spełniać oświetlenie miejsca pracy, inne a inne oświetlenie boiska. Wybór właściwego oświetlenia zależy od wielu czynników, najważniejsze z nich wynikają:

  1. ze zjawisk fizjologicznych - oświetlenie może służyć do wykonywania czynności i zadań wymagających dokładności i precyzji, do czego konieczne będą dobre warunki widzenia detali, małych elementów, może być wykorzystywane do pracy długotrwałej, podczas której nie powinno dodatkowo obciążać narządu wzroku,
  2. ze zjawisk estetycznych - celem oświetlenia może być wywołanie określonego nastroju lub poprawienie wrażeń wizualnych, wybierając zaś formę oświetlenia należy dbać, aby walory zewnętrzne źródła światła oraz oprawy (kształt, wielkość, kolor) nie pozostawały w sprzeczności z otoczeniem, które ma być oświetlane,
  3. ze zjawisk ekonomicznych – oświetlenie wiąże się z wydatkami nie tylko na etapie zakupu, montażu, ale także przez cały czas użytkowania: pobór energii, wymiana elementów (żarówki, świetlówki, obudowa). Należy więc dbać, aby oświetlenie zapewniało osiągnięcie założonego efektu przy najniższych kosztach.

Dobre oświetlenie powinno więc:

  1. umożliwiać:
  • dobrą widoczność,
  • łatwe rozróżnianie szczegółów,
  • sprawne postrzeganie i pełne rozróżnianie barw,
  1. być bezpieczne dla oczu,
  2. dawać poczucie komfortu psychicznego i fizycznego.

Małgorzata Celuch, nauczycielka, wicedyrektor


Zobacz także:

bezpieczeństwo w przedszkolu i szkole, dyrektor przedszkola, dyrektor szkoły, boisko szkolne, regulamin szkoły

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 29917 )
Array ( [docId] => 29917 )