Przeprowadzając próbną ewakuację należy wykonać określone czynności, zgodnie z ustaloną w szkole procedurą. Aby trening przebiegł sprawnie i bezpiecznie, konieczna jest znajomość procedury wśród społeczności szkolnej.
Dyrektor szkoły zapoznaje wszystkich uczniów i pracowników szkoły z zasadami ewakuacji obowiązującymi w szkole.
Na dwa tygodnie przed próbną ewakuacją dyrektor szkoły przypomina nauczycielom, pracownikom obsługi oraz uczniom instrukcję ewakuacji szkoły.
Najpóźniej na tydzień przed planowaną ewakuacją dyrektor powiadamia właściwego komendanta Powiatowej Straży Pożarnej oraz organ prowadzący szkołę o terminie przeprowadzenia próbnej ewakuacji.
Osoba wyznaczona przez dyrektora używa odpowiedniego sygnału oznaczającego konieczność ewakuacji.
Wszystkie osoby znajdujące się w budynku szkolnym opuszczają go we właściwym porządku (ustalonym w instrukcji, a zależnym od konstrukcji budynku).
znać stan liczebny klasy, z którą odbywają lekcję,
zabrać ze sobą dziennik lekcyjny,
zadbać o przestrzeganie przez uczniów zasad ewakuacji określonych w instrukcji.
uformować grupy ewakuacyjne na korytarzach i sprawować opiekę nad uczniami, z którymi prowadzili zajęcia dydaktyczne,
sprawdzić czy wszyscy opuścili pomieszczenie,
wskazać dzieciom kierunek ruchu oraz określić miejsce zbiórki,
zadbać, aby uczniowie udali się we właściwym kierunku - wyznaczonego miejsca zbiórki,
zadbać, aby wszyscy uczniowie dotarli do wyznaczonego miejsca,
nie dopuścić do powstania paniki wśród uczniów ani lekceważenia sytuacji.
Wyznaczone w instrukcji osoby wynoszą dzienniki lekcyjne oraz pieczątki szkolne.
Dyrektor szkoły nadzoruje i koordynuje przebieg ewakuacji i przyjmuje od wszystkich nauczycieli raport dotyczący zgodności liczebnej obecnych na lekcji i doprowadzonych w wyznaczone miejsce uczniów.
Dyrektor szkoły wypełnia dokumentację związaną z przeprowadzeniem ewakuacji próbnej.
Małgorzata Celuch, nauczycielka, wicedyrektorka
Zobacz także:
Więcej na ten temat ewakuacji w poradniku Bezpieczniej w szkole.